Zeii erau doar
niste puteri mistice pentru inceputurile istoriei religiei romanilor. Dupa
secolul sase, in care a avut loc contactul cu Grecii si cultura lor, au inceput
sa fie adorati zei cu forme umane. Romanii puneau accent pe fenomenul numit pax
deorum, pacea zeilor, prin care isi asigurau prosperitatea si bunastarea.
Fiecare loc, imprejurare sau obiect avea propriul zeu ocrotitor si existau
foarte multi zei cu atributii marunte, dar importante pentru romani.
Cele doua variante
ale intemeierii Romei stau la baza unor legende, cu eroi greci si cu zeitati.
Prima dintre cele doua, varianta alaptarii celor doi gemeni, Romulus si Remus
de catre lupoaica mitica are loc in jurul anului 753 i.Hr., cand unchiul
acestora ii pune intr-un cos si ii lasa sa pluteasca pe raul Tibru, pentru a-i
ucide si a nu putea sa preia puterea cand vor fi mari. Acesta obtinuse puterea
in mod abuziv de la bunicul gemenilor, Numitor si incerca sa o pastreze cat mai
mult. Cei doi gemeni erau fii lui Marte si lui Rhea Silvia, o muritoare. Au
fost gasiti de o lupoaica ce i-a alaptat si 949y241j i-a crescut in pestera Lupercal,
fiind gasiti mai tarziu de pastorul Faustulus si de sotia sa. Acesta i-a luat
in grija pana cand au crescut si au decis sa se razbune pe nedreptatea comisa
de unchiul lor. L-au restabilit la tron pe Numitor si au decis sa isi
infiinteze propriul oras. Din cauza neintelegerilor, s-a hotarat ca zeii sa
decida asupra celui ce va avea priviliegiul de a intemeia cetatea. Soarta l-a
ales pe Romulus, care a comis un fratricid si l-a ucis pe Remus.
Ce-a de-a doua
varianta a intemeierii Romei este un fel de continuare la Razboiul Troian din
secolele 12 si 13 inainte de Hristos. Eneas, fiul lui Venus si lui Anchise,
print Troian, paraseste Troia impreuna cu supravietuitorii razboiului si ajunge
in Cartagina unde regina locului, Dido, se indragosteste de el. Paraseste
Cartagina si fondeaza apoi Roma, pe teritoriul Latium-ului. Poetul Virgiliu
rezolva diferenta de aproape 400 de ani intre cele doua povestiri, spunand ca
Eneas se casatoreste cu Lavinia, fiica unui rege din Latium, urmandu-i acesta
la tron si infiintand Roma, fiind un urmas indepartat al lui Romulus.
Zeii romani au
fost asociati unor locuri, imprejurari si ajunsesera foarte numerosi, incat se
putea spune ca mai repede ai gasi un zeu decat un om. Usa de la intrarea in
casa avea propriul zeu, Ianus, vatra avea o zeita ocrotitoare, Vesta, care era
totodata zeita focului, laralia, o incapere a casei era locul ofrandelor pentru
zeii Lari, ocrotitori ai caminului.
Zeii amorfi au
predominat in religia romana, ei neavand o personalitate proprie, ci functia
indeplinita contand mai mult pentru credinciosi. Pe langa zeii existenti,
Jupiter, Marte si Quirinus, au fost preluati altii, precum Minerva, Iunona, Castor,
Polus etc.
In anul 509 se
infiinteaza Republica, iar fiecare consul si guvernator facea cate un legamant
sacru in fata zeului ocrotitor al poporului, generalii care castigau batalii
importante aduceau ofrande si jertfe, ajungandu-se mai tarziu la sacrificii
umane, interzise de primii crestini. Pe masura ce Imperiul Roman se extindea,
se intalneau credinte religioase variate, apartinand popoarelor cucerite.
Astfel au fost preluati zei Persi, Celti, Greci si eroi, precum Hercule sau
Heracles. Au aparut in timp, Diana,
Mercur, Pluto, Neptun, Vulcan si Venus, Cybele si Mitra, care a dus la aparitia
crestinismului intr-un tarziu.
Printre
practicile religioase ale vremurilor se numara adorarea imparatilor ca pe zei,
aceasta fiind una din dorintele lui Cezar. Acesta si-a ridicat o statuie cu
inscriptia "deo invicto", ceea ce i-a scazut popularitatea printre cetateni,
ucis apoi intr-un complot. Intr-o prima etapa, nu s-a acceptat venerarea unui
simplu om ca pe un zeu, dar mai tarziu au mai existat conducatori care au
acceptat ofrande si jertfe in semn de loialitate a poporului fata de el.
Odata cu
introducerea crestinismului, acesta a fost favorizat de o perioada de declin a
vechilor practici considerate pagane, de-acum incolo si imparatii Constantin
cel Mare si Teodosie I au contribuit la introducerea crestinismului ca religie
oficiala in Imperiul Roman. Inevitabilul s-a produs, cand dupa declinul
imperiului Roman au aparut cele doua biserici si conflictele intre patriarhul
de la Roma si cel de la Constantinopol.
Din cauza ca
Romanii au fost un popor agricultor, cererile taranilor au fost de a le fi
protejate holdele si campiile, iar ofrandele constau in animale, vinuri sau
parfumuri. Zeii casei primeau ofrande tot in alimente, interesant fiind
ritualul de multumire zeitei Vesta: se arunca o bucata de mancare in camin si
se spuneau rugaciuni. Romanii venerau in special zeii cu puteri mari, mistice
si credeau in acestea. Cu cat expansiunea se facea mai repede, cu atat mai mult
oamenii erau incurajati sa-si adore zeul. Preotii si preotesele trebuiau sa
faca legaminte de castitate si devotament fata de zeul ales si daca incalcau
aceste juraminte erau torturati, biciuiti sau omorati. La un moment dat, in
istoria Republicii, oamenii erau chiar fortati sa aduca jertfe, altfel erau
sacrificati pe loc. Aceste practici au fost interzise mai tarziu, din cauza
cruzimii lor.
Misticismul
mitologiei romane a inspirat poeti, sculptori, pictori si muzicieni in creearea
unor opere foarte cunoscute, cum ar fi volumul "Metamorfoze" al lui Ovidiu,
"Eneida" lui Virgiliu, "Dido si Enea", piesa de teatru regizata de Henry
Purcell in 1689. Tablouri faimoase sunt "Nasterea lui Venus" de Sandro
Boticelli, statuia "Fantana Tritonului", inspirata de scrierile lui Ovidiu.
Acca Larentia
|
Ocrotitoarea
sarcinilor dar si zeita a mortii . Era socotita mama zeilor Lari;
|
Aesculapius
|
zeul medicinei
|
Bona Dea
|
Zeita protectoare a
femeilor si cu atrubutii oraculare. Misterele ei se celebrau intr-o padure de
pe colina Aventinus.
|
Bonus Eventus
|
Zeu ocrotitor in
vechime al campurilor si recoltelor. Invocarea lui va servi drept urare de
succes si preferatul soldatilor in perioada Imperiala.
|
Caelus
|
Zeu simbolizand
cerul. Socotit tatal lui Saturnus si sotul zeitei Vesta.
|
Clementia
|
Zeita a indurarii,
iertarii si milei.
|
Concordia
|
Zeita bunei
intelegeri si prieteniei, opusul Discordiei
|
Copia
|
Zeita belsugului,
personificarea abundentei casnice si a avutiei
|
Diana
|
Zeita arhaica
echivaland cu Artemis, simbol al luminii si ocrotitoare a vanatorii.
|
Discordia
|
Zeita
neintelegerilor si vrajbei
|
Fama
|
Zeita reputatiei si
faimei
|
Fames
|
Zeita foametei
|
Febris
|
Zeita frigurilor
|
Feronia
|
Zeita care
simbolizeaza vitalitatea primaverii. Proteja paduri, izvoare si vegetatie.
|
Flora
|
Zeita florilor,
infloririi cerealelor, pomilor si plantelor
|
Fortuna
|
Zeita sortii. Era
reprezentata cu ochii legati, simbolizand soarta oarba
|
Ianus
|
zeu al creatiei, al
inceputului si al intrarilor si iesirilor.
|
Iuno/ Iunona
|
Zeita principala,
maica divina a lumii, sotia lui Iupiter.
|
Iupiter
|
zeul suprem,
ocrotitorul Romei.
|
Iustitia
|
Zeita personificand
dreptatea. Era reprezentata legata la ochi de obicei
|
Laetitia
|
Zeita personificand
bucuria exterioara
|
Laverna
|
Zeita hotilor si a
castigului necinstit
|
Liber Pater
|
zeu al sportului si
al inmultirii.
|
Libertas
|
Zeita simbolizand
libertatea, cu un sceptru in mana stanga.
|
Libitina
|
zeita ceremoniilor
funebre si a mortii
|
Luperca
|
zeita protectoare a
pesterii Lupercal unde lupoaica mitica i-a alaptat pe Romulus si Remus
|
Lupercus
|
zeu ocrotitor al
turmelor.
|
Marte
|
zeul razboiului,
care provine din fuziunea mai multor zei antici
|
Neptunus
|
zeu total al marii
|
Orbona
|
zeita ocrotitoare a
orfanilor si patroana sterilitatii.
|
Parce
|
zeitele destinului,
veghind nasterile
|
Pax
|
zeita personificatoare
a pacii.
|
Pietas
|
zeita ce
personifica respectul evlavios si cucernicia fata de zei
|
Portunus
|
zeu ocrotitor al
porturilor
|
Venus
|
zeita frumusetii,
personificare a frumusetii feminine.
|