marți, 6 martie 2012

Maghiarii si autonomia

Ambasadorul Ungariei la Bucuresti, Oszkar Fuzes, a acordat un interviu, in care, in prima parte, a vorbit despre motivele pentru care ar trebui acordata autonomie maghiarilor din Romania.

Pe de alta parte, oficialul a spus ce crede despre acuzele de separatism sau enclavizare si atacurile nationaliste din politica romaneasca si a marturisit ca ungurii din Ungaria, cu exceptia a "20.000 de idioti", nu se mai gandesc sa ia inapoi Transilvania, vorbind despre faptul ca cetatenii statului vecin au acceptat faptul ca au pierdut "lupta de 700 de ani" cu romanii.

In opinia diplomatului ungar, Romania ar trebui sa acorde autonomie maghiarilor din Romania, considerand asta "compromisul cel mai logic intre suveranitatea Romaniei si drepturile minoritatilor". Totodata, el crede ca si romanii din Harghita si Covasna ar trebui sa aiba organisme speciale la nivel local si central, dat fiind ca sunt minoritari in aceste judete.

Oszkar Fuzes considera "o gluma proasta" ideea ca maghiarii din Romania ar putea sa rupa o parte a tarii, spunand ca acestia sunt cetateni loiali statului roman, care considera Romania ca fiind patria lor. El considera ca multi romani cred ca autonomia e totuna cu separatismul "din greseala" si ca au, ca si maghiarii, obsesii istorice care vor trebui schimbate.

Fuzes a considerat "ingrijorator" antimaghiarismul din Romania, dar crede ca acest fenomen va scadea, pe masura ce trece timpul, considerand ca romanii si maghiarii se inteleg din ce in ce mai bine.

"Am fost inamici, nu stiu, 700 de ani. Pentru noi a fost foarte-foarte dificil sa acceptam ca am pierdut lupta cu voi. Asta a fost o lupta foarte lunga pentru Transilvania, am pierdut. Este greu sa recunoastem, este greu sa luam nota, dar am facut-o. Cu exceptia a 20.000 de idioti din Ungaria, nimeni nu se gandeste ca putem sa luam inapoi Transilvania sau o parte a Transilvaniei", a spus diplomatul maghiar.

Urmareste mai jos prima parte a interviului cu Oszkar Fuzes, ambasadorul Ungariei la Bucuresti:

In ultimul timp pe scena politica politica romaneasca se aude tot mai des o retorica antimaghiara, atat anti-Ungaria, cat si anti-maghiarii din Romania, mai ales din partea USL. Victor Ponta a spus despre Viktor Orban, premierul Ungariei, ca are tendinte fasciste si bolsevice, Crin Antonescu spunea ca reimpartirea teritoriala ar crea harta Trianonului. Ce parere aveti despre retorica asta agresiva?

Acest nou val de campanie anti-Ungaria si anti-maghiari a fost inceput intr-adevar de domnul Ponta si domnul Antonescu. Cred ca este vorba de un joc din politica interna romaneasca. Eu, bineinteles, nu am dreptul de amestec in politica interna din Romania, dar am facut niste pasi diplomatici si formali si informali catre USL, am vorbit cu liderii USL, am spus totodata ca, bineinteles, USL are dreptul de a face ce vrea in terenul jocurilor politice din Romania, dar as vrea sa-i rog "fara Ungaria si fara Orban Viktor".

Cred ca acest lucru deja s-a oprit, nu am mai auzit in ultimele 4-5 saptamani ca Basescu si Orban sunt gemeni si fascisti.

In ceea ce priveste antimaghiarismul din Romania, e putin ingrijorator pentru mine. Niciodata nu e bine cand cartea antiungureasca este folosita in jocurile politice. Asta e viata, in campaniile electorale totul merge, tot ce e de folos, e util. Intelegem acest lucru.

Totusi, credem ca antimaghiarismul nu poate sa dea un profit real, un profit valabil pentru jucatorul din campania electorala. Nu cred ca sunt multi romani care decid pe cine voteaza tinand cont de relatia cu maghiarii. Eu cred ca acest lucru va scadea.

Inca un lucru, eu sunt foarte optimist. Acum 10 ani, cartea ungureasca a fost intr-adevar utila. Acum nu mai este, pentru ca tot mai multi romani inteleg ca maghiarii din Romania sunt loiali acestei tari, asta este tara lor, patria lor si sunt loiali acestui stat (n.red. - Romania).

Maghiarii din Romania sunt, bineinteles, parte a natiunii culturale maghiare. Dar, in ceea ce priveste loialitatea, sunt loiali statului roman. Acest lucru a fost dovedit de mii si mii de ori.

Asa ca filmul cu separatismul judetelor Mures, Harghita si Covasna e o gluma proasta. Judetele sunt in inima, in centrul Romaniei. Separatismul este o gluma proasta. Toata lumea care vorbeste de separatismul maghiar este...nu am nimic de adaugat. Ce fel de separatism poate sa fie?

Alta critica este enclavizarea. Care e problema cu enclavizarea? Eu nu iubesc prea mult aceasta vorba, enclavizarea, dar unde e problema? Avem, dupa infiintarea Romaniei Mari, o parte, in centrul teritoriului romanesc, care este cu majoritate maghiara. Si ce? Care e problema.

Un alt lucru, autonomia. Pentru multi dintre romani, autonomia, din greseala, inseamna separatism. Separatismul fizic nu e posibil. "Autonomia inseamna enclavizare". Si care e problema?

Avem o problema - minoritatea romaneasca din Harghita si Covasna. Asta este o problema reala. Cred ca situatia romanilor din Harghita si Covasna este foarte speciala. Ei sunt majoritari la nivelul tarii, dar sunt minoritari in judete. Asta e o problema reala. Trebuie sa facem o institutie care e potrivita lor, potrivita vointei lor. Asta e o situatie speciala, o problema reala si acest lucru este important.

Credeti ca ar trebui un organism special pentru ei la nivel local sau unul la nivel executiv?

Si la nivel local si la nivel central, executiv. Daca punem totul in suma, autonomia maghiarilor din Romania, cu diverse forme, cu autonomie personala, autonomie culturala si autonomie teritoriala e compromisul cel mai sanatos, cel mai logic intre suveranitatea si integritatea Romaniei si drepturile minoritatilor, minoritatea maghiara in acest caz.

Nu vad nicio problema si nu inteleg aceasta greseala logica, cu separatismul, enclavismul, nu inteleg de ce pentru cei mai multi romani vorba "autonomie" incita criteriile si "nu, nu, niciodata". Stiu din istorie Dictatul de la Viena. Deci nu va mai fi niciun fel de Dictat de la Viena, niciodata.

Ungaria a recunoscut de 100 de ori ca nu mai avem pretentie teritoriala. Revansismul ungar a esuat. Punct. "Revansismul ungar a esuat" este scris si in legea solidaritatii nationale maghiare, este scris. Punct. The end. Sfarsit. Nu mai avem niciun fel de pretentie teritoriala, nici in scris, in niciun fel.

Eu am convingerea ca intr-o zi foarte frumoasa romanii vor intelege ca autonomia e compromisul cel mai sanatos si cel mai logic intre suveranitatea Romaniei si drepturile minoritatilor.

De ce credeti ca e asociata autonomia teritoriala a tarii cu ruperea tarii, e vorba de obsesii ramase din istorie?

Exact. Si voi si noi trebuie sa schimbam mentalitatea. Am fost inamici, nu stiu, 700 de ani. Pentru noi a fost foarte-foarte dificil sa acceptam ca am pierdut lupta cu voi. Asta a fost o lupta foarte lunga pentru Transilvania, am pierdut. Este greu sa recunoastem, este greu sa luam nota, dar am facut-o.

Cu exceptia a 20.000 de idioti din Ungaria, nimeni nu se gandeste ca putem sa luam inapoi Transilvania sau o parte a Transilvaniei. Acest lucru nu mai este in regula. Am pierdut Transilvania si acest lucru este foarte greu pentru noi. Din cauza aceasta ungurii din Ungaria si maghiarii din Romania au niste sensibilitati. Cred ca si sensibilitatea din partea maghiara trebuie inteleasa de romani.

Este pierderea Transilvaniei si, extins, tratatul de la Trianon cea mai mare drama din istoria Ungariei?

Da. Am pierdut o populatie si un teritoriu care e mai mare decat teritoriul si populatia actuala a Ungariei. Este un soc. Cu exceptia a 20.000 de idioti, am inteles. Nu suntem bucurosi, e o boala pentru noi, dar am inteles. Este scris in lege si in mintea noastra. Am incercat, asta este.




Vadim: Ungurii vor avea autonomie în România numai peste cadavrul meu!


http://www.youtube.com/watch?v=19OAEiOOqTU

Liderul partidului România Mare, Corneliu Vadim Tudor a avut o intervenţie extrem de aprinsă în cadrul emisiunii „Sinteza Zilei”, unde l-a mustrat pe preşedintele partidului civic Maghiar, Jano Szasz, cu privire la dorinţa acestuia de a obţine autonomia Ţinutul Secuiesc.

Vadim i-a reamintit, în stilul caracteristic, despre toate evenimentele istorice negative pentru care se fac vinovaţi ungurii şi din care a avut de suferit România.

De asemenea, liderul PRM critică faptul că deşi ungurii au la guvernare numeroşi miniştri, nu au reuşit să se afirme din nici un fel din punct de vedere, economic sau social, pentru a dovedi că ar putea face o regiune prosperă din Ţinutul Secuiesc.

În final, politicianul îl avertizează pe Jano că ungurii vor avea autonomie în România doar peste cadavrul său.