ŞTIINŢA POLITICĂ. POLITICUL ŞI POLITICA
Abordarea
ştiinţifică a fenomenelor şi proceselor socio-politice este direct
dependentă de răspunsul la patru întrebări fundamentale, în funcţie de
care putem afirma că o analiză aparţine sau nu zonei de cercetare numită
“ştiinţifică”.
Prima întrebare se referă la domeniul de studiu al disciplinei: Are disciplina un obiect de studiu delimitat şi delimitabil?
A doua întrebare se referă la metoda sau metodele de cercetare: Există modele şi metode de cercetare a fenomenelor, proceselor şi evenimentelor care aparţin domeniului identificat?
O a treia întrebare este legată de posibilitatea de a descoperi reguli şi regularităţi: Este posibilă identificarea de reguli şi regularităţi în domeniul de studiat, prin aplicarea metodelor şi modelelor de cercetare?
Cea de-a patra întrebare este legată de dimensiunea deontologică cercetării: Este posibilă o cercetare asupra obiectului de cercetat, prin detaşarea de impresii, sentimente, percepţii subiective?
Ştiinţa se defineşte ca un ansamblu sistematizat de cunoştinţe şi modele de cercetare, de metode prin care se construiesc cunoştinţe transmisibile şi
verificabile. Cercetarea de tip ştiinţific se întemeiază pe premisa că
lumea este cognoscibilă iar scopul cercetării este acela de a identifica regularităţile – constantele şi variabilele diferitelor fenomene, procese, evenimente din domeniul specific de cercetare. Activităţile de cercetare se întemeiază pe faptul că aceste regularităţi pot fi descoperite în urma unei observări atente şi a aplicării
unor metode de cercetare ce presupun distanţarea subiectului de
obiectul de cercetat. Identificarea şi analiza acerstor constante face
posibilă o altă dimeniune a cercetării ştiinţifice: predictibilitatea.
Dezbateri privind statutul ştiinţei politice. Relaţia cu alte discipline
1. Ce este ştiinţa politică?
-
-
Definiţia ştiinţei politice în perspectiva literaturii franceze
-
Încercând
să facă o sociologie a politicului, Maurice Duverger afirma în 1973 că
termenul de “ştiinţă politică” este aproape sinonim cu cel de
“sociologie politică”, cele două discipline fiind intitulate în directă
legătură cu departamentul în care erau predate: dacă se preda la
Departamentul de Sociologie, disciplina
se numea “sociologie politică”, iar dacă se preda la Departamentul de
Ştiinţă Politică, se numea “ştiinţă politică”. Aceasta pentru cazul
universităţilor americane.
In spaţiul academic francez, expresia “sociologie politică” este legată de intenţia de auto-delimitare a unora dintre disciplinele politicului, cum este cea juridică sau filosofică, împreună cu metodologiile lor specifice. (1)
Opţiunea
franceză pentru definirea domeniului de cercetare al ştiinţei politice
este mult mai largă, ea trimiţând la filosofie şi la ştiinţele juridice,
în egală măsură. Sociologia politică devine într-o astfel de abordare specie a genului ştiinţă politică:
“Ştiinţa
politică desemnează o abordare dintr-o perspectivă mai largă a
fenomenelor politice, pe care le analizează atât din perspectiva
instituţiilor juridice, a istoriei, a geografiei umane, a economiei, a
demografiei, etc. cât şi din perspectivă sociologică.” (2)
Pentru Duverger, ştiinţa politică îşi defineşte domeniul de cercetare prin identificarea a trei niveluri ale realităţii sociale:
a. iniţierea în analiza sociologică a politicului;
b. descrierea şi analiza sistemelor politice;
c. studiul organizaţiilor politice (partide şi grupuri de presiune). (3)
O
perspectivă relativ asemănătoare asupra domeniului ştiinţei politice,
cu o critică serioasă a conflictelor din spaţiul academic pentru
legitimarea profesiilor prin apelul la eticheta de “ştiinţă”, oferă Yves
Schemeil. Acesta discută despre sociologia politică în calitate de
parte a ştiinţei
politice. Conform delimitărilor făcute de autorul francez, ştiinţa
politică înglobează sociologia politică, “…dar trece dincolo de aceasta,
în măsura în care sociologia politică se interesează puţin de
societăţile non-occidentale, abordează doar marginal ştiinţa administrativă (devenită analiză a politicilor publice -
expresie redundantă în Franţa, desemnând politicile realizate de către
stat, administraţiile şi colectivităţile teritoriale) şi se ocupă, încă
mai rar, de relaţiile internaţionale, ignoră teoria şi istoria ideilor
politice. Ea abandonează aceste domenii antropologiei, dreptului public,
filosofiei.” (4)
Dintr-o astfel de perspectivă de abordare, ştiinţa politică devine un domeniu compozit de discipline,
analizând şi explicând realitatea socială cu ajutorul celorlalte
ştiinţe sociale. Ştiinţă devenită una de graniţă, ea nu a inventat nimic
special în analiza realităţii societale, “…o manieră de cercetare
pentru care vreuna dintre rivalele sale să-i fie recunoscătoare”:
“Departe de a fi
etnocentrică, ştiinţa politică trebuie să fie comparativă: mai întâi,
găsind în istorie formele de origine ale situaţiilor, instituţiilor şi
relaţiilor prezente; spaţial, ensuite, nedeclarându-se satisfăcută de o
manieră de abordare pur naţională a problemelor politice.”
Ştiinţa politică trebuie să ţină seama de diversitatea relaţiilor dintre fenomenele şi
procesele politice ale diferitelor epoci, acceptând ideea de
confruntare a “societăţilor şi epocilor diferite cu toate combinaţiile
pe care acestea le oferă”. Ştiinţa politică trebuie să evite iluzionarea
cu “originalitatea unei ideologii, a unui partid, a unei crize sau a
unei personalităţi, sau, în sens contrar, să focalizeze analiza pe cauze
aparente, care nu explică nicicum particularităţile unui caz sau altul. ” (5)
In
aceeaşi manieră integratoare de definire a ştiinţei politice, Philippe
Guillot, face o trecere în revistă a diferitelor abordări ale relaţiilor
dintre ştiinţa politică şi sociologia politică. Plecând de la premisa
că sociologia este un mod de a clarifica şi explica fenomenele şi
interacţiunile sociale, alături de ştiinţa politică, ea trebuie să
tindă spre la explicarea realului social, participând la ceea ce Max
Weber numea “dezvrăjirea lumii”. O astfel de manieră de abordare are ca
obiectiv depăşirea iluziilor şi impresiilor pe care le avem despre
anumite fenomene sociale, culturale, politice.
Altfel
spus, ştiinţa politică, alături de celelalte ştiinţe sociale, nu este
făcută nici pentru a seduce, nici pentru a influenţa, ci pentru a
clarifica lumea în care trăim, parafrazând una dintre observaţiile lui
R.Boudon. Analizată din diferite perspective, lumea politicii şI a
politicului îşi cere în mod necesar o abordare ce implică în mod necesar
acea “neutralitate axiologică” despre care ne
vorbea Weber în cursurile sale, atunci când făcea distincţia între
discursul unui profesor pentru studenţii săi şI discursul unui om de
partid, sau discursul care ţinteşte (şI) un alt interes decât
cunoaşterea obiectivă a lucrurilor. (6)
Se
observă lesne că, aşa cum este definită ştiinţa politică în mediul
academic şI de cercetare francez, sociologia politică este o ramură a
acesteia. Specializat în istoria ideilor politice, dar şI în sociologie
şI în analiza relaţiilor dintre putere şI lumea socială, Phipippe
Braud adăuga sociologiei politice, pentru întregirea evantaiului
sub-ştiinţelor care compun ştiinţa politică, disciplinele: istoria
ideilor politice, relaţiile internaţionale şi ştiinţa administrativă.
(7)
In Franţa, spune Ph. Guillot, în Introduction a la sociologie politique
(8), ştiinţa politică este suficient de bine instituţionalizată, pentru
a se diviza, în funcţie de orientarea cercetărilor, în jurul a trei
abordări “ce se concură asupra anumitor subiecte, departajându-se în
analiza altora”:
1. abordarea juridic-instituţională, fondată de analiza lui George Burdeau în al său Traite de science politique, această ramură a ştiinţei politice ţinând de specializarea “drept constituţional”;
2.
o abordare filosofică, fondată pe convingeri şi credinţe, şi care se
aplică pe analize valorice, acolo unde sociologia politică trebuie să
analizeze fapte sociale;
3.
o abordare sociologică, ce tratează politica din perspectiva faptului
social şi care împrumută modele explicative specifice teoriei
sociologice. (9)
Concluzii (2)
Problema
fundamentală în definirea ştiinţei politice este cea a identificării
domeniului de aplicaţie. Semnificaţia imediată pe care o poartă termenul
de “politică” poate oferi o definiţie simplisimă de tipul “ştiinţa
politică este acea formă de sistematizare a cunoştinţelor şi metodelor
de cercetare care se ocupă cu studiul politicii şi al politicului.”.
O
astfel de definiţie este însă insuficient de precisă, sociologia
politică, de exemplu, concurând pe acelaşi obiect de studiu, dacă facem
referire la cei care vor să definească sociologia politică drept o
disciplină autonomă, individualizată şi independentă de ştiinţa
politică.
Madelaine Grawitz propunea în Les methodes des sciences sociales
(1974) identificarea unui “fir conducător”, în sensul unui element
specific ce poate face posibilă identificarea ariei de studiu a ştiinţei
politice. Astfel, ştiinţa politică “…trebuie să opereze cu abstracţiuni
în cadrul sistemului social, cu variabile, cu fenomene legate între
ele, toate acestea formând un sistem particular de interacţiuni susceptibile a fi decupat pentru aplicarea metodelor de cercetare. (10)
Identificarea
obiectului de studiu al ştiinţei politice cu statul sau cu puterea ar
însemna reducerea şi limitarea câmpului de cercetare doar la unul sau
altul dintre elementele sistemului politic. Or, sistemul politic
înglobează inclusiv sisteme de partide, fenomen de vot, interacţiuni
politice şi raporturi speciale care se stabilesc între diferitele
elemente ale unui regim sau ale unui sistem politic.
Atât
puterea politică, cât şi statul includ ideea de relaţii politice între
indivizi, grupuri şi instituţii politice, între sistemul politic privit
ca întreg şi lumea socială. Unii văd în politică un sistem de
interacţiuni de tip conflictual (C.Schmit), alţii, un raport de
interacţiuni cu rol coeziv (Croce). O serie de autori ai domeniului văd
în politică raporturi de dominare, alţii de cooperare, alţii definesc
politica drept activitate îndreptată către realizarea binelui comun sau a
ordinii sociale.
În aceste condiţii, o definire a ştiinţei politice prin apelul la general-particular devine necesară.
2. Definiţie generală-definiţie specifică a ştiinţei politice
Perspectivele diferiţilor politologi ne conduc spre următoarea definiţie, în sens larg, a ştiinţei politice:
Ştiinţa
politică este acel ansamblu sistematizat de cunoştinţe, ipoteze şi
metode de cercetare care se aplică raporturilor de tip politic.
Dintr-o astfel de definiţie largă se pot identifica zone mai restrânse de cercetare.
O
primă zonă de studiu a ştiinţei politice ar fi puterea politică, ea
însăşi definită ca ansamblu de relaţii de tip social. Un alt câmp de
studiu al ştiinţei politice ar fi statul, cu instituţiile sale centrale,
regionale şi locale, precum şi raporturile dintre
ele. În acest câmp de studiu intră acţiunile guvernanţilor, precum şi
formulele prin care aceştia încearcă să se legitimeze. De aici, un câmp
de studiu cerut în mod necesar de cel de-al doilea subdomeniu al
ştiinţei politice, este cel al structurilor politice şi al relaţiilor dintre acestea şi structurile economice şi instituţiile sociale.
Structurile
socio-politice, însă, nu pot exista în afara actorilor politici
individuali, grupurilor politice sau instituţiilor politice.
Denumindu-le generic “forţe politice” (M.Grawitz) ne putem referi aici
la membrul unei comunităţi privit în calitatea sa de cetăţean, partide,
organizaţii politice şi formaţiuni politice, grupuri de presiune de
diferite tipuri care influenţează puterea politică, sindicate în relaţia lor cu puterea politică sau grupuri oculte care influenţează exercitarea puterii şi acţiunile guvernamentale.
Aceste
grupuri politice au idei şi aspiraţii, se legitimează printr-o doctrină
sau o ideologie politică. Aspiraţia lor fundamentală este participarea
la cucerirea sau influenţarea puteri politice. Aspiraţiile guvernanţilor
şi aspiraţiile guvernaţilor sunt deopotrivă elemente şi obiecte de
studiu ale ştiinţei politice.
Cu alte cuvinte, ştiinţa politică este legată de studiul comportamentelor politice ale indivizilor, grupurilor formale şi informale, ale instituţiilor statului sau ale instituţiilor puterii politice.
Ca ştiinţă a raporturilor politice,
ştiinţa politică trebuie deci să se ocupe atât de raporturile dintre
guvernaţi şi guvernanţi, cât şi de raporturile din interiorul acestor
două categorii sociale definite prin raportare la accesul la decizia
politică.
Definiţie finală: Ştiinţa politică are ca obiect de studiu:
a.
“obiectele politice” – statul, natura şi formele sale; puterea politică
şi formele sale de manifestare; sistemele instituţionale cu caracter
politic şi relaţia acestora cu lumea socială; partidele politice,
regimurile politice şi grupurile de presiune;
-
funcţionarea instituţiilor politice;
-
relaţiile dintre guvernanţi şi guvernaţi, legitimitatea puterii politice şi formele de organizare ale instituţiilor politice;
În
aceste condiţii, ştiinţa politică se referă nu numai la instituţiile şi
formele de organizare ale politicului, ci şi la ceea ce oamenii fac din
instituţiile care le coordonează activitatea cotidiană. Ea are ca
obiect de studiu fenomene,
procese, structuri de putere care fac trimitere la modul în care se iau
decizii cu caracter global şi imperativ într-un teritoriu determinat. (11)
In
căutarea explicaţiilor pentru anumite fenomene, fapte, procese
politice, ştiinţa politică identifică reguli şi legi de construcţie, de
evoluţie, urmărind dimensiunea predictivă a explicaţiei sociale. Intr-o
astfel de întreprindere, ştiinţa politică avansează implicit ideea că
politica şi
diferitele ei aspecte pot fi cunoscute, din cercetarea diferitelor
aspecte ale domeniului politic putând extrage reguli de funcţionare a
acestuia la nivele care îl construiesc.
II. Politica şi politicul – domeniul de definiţie al ştiinţei politice
Definindu-şi
obiectul în politică, ştiinţa politică nu este astăzi decât
moştenitoarea unei lungi serii de ştiinţe umane, între care ea este
ultima construită, cum precizează Ch. Debbasch şi Jean-Marie Pontier în
Introduction a la politique (1995). (12) Dacă ştiinţa politică este acel ansamblu sistematizat de cunoştinţe, modele, metode de cercetare care se aplică politicului şI politicii, ce va fi fiind politica şI politicul? Începem cu politica.
1. Ce este politica?
Este departe de orice îndoială că politica este o activitate care defineşte modalităţi de gestionare a resurselor din orice societate contemporană.
Mergând la rigoare, este greu de acceptat existenţa unei societăţi
umane care să se definească în afara politicii. Argumentul este la
îndemâna tuturor: orice societate sau comunitate umană trebuie să-şi
organizeze interacţiunile şi să gestioneze anumite resurse sociale
pentru a-şi putea menţine şi reproduce structura de echilibru şi ordinea
internă. Chiar pentru societăţile arhaice, politica este parte
a modului lor de existenţă, deşi acest lucru nu apare întotdeauna în
mod direct, activitatea şi puterea politică fiind asimilate
activităţilor şi puterii religioase.
Societatea
umană, indiferent de formele sale de organizare internă, are nevoie de
respectarea unui cadru general de reguli, care să facă posibilă
desfăşurarea interacţiunilor dintre membrii acesteia, pe de o parte,
dintre comunitatea ca întreg şI alte comunităţi, pe de altă parte.
Existenţa puterii politice, precum şi manifestarea ei într-o
societate prestatală nu poate fi pusă la îndoială, chiar dacă formele
şi canalele de transmitere ale informaţiei organizatoare, mijloacele de
organizare şi manifestare ale puterii-autorităţii sunt mult diferite de
cele cu care ne-am obişnuit în cazul societăţilor moderne.
Mergând la etimologia termenului de “politică”, observăm că acesta îşi are originile în cuvântul grecesc polis, care mai înseamnă şi “Cetate”.
In filosofia politică a Greciei vechi, politica apare la Platon, de exemplu, drept activitatea
de îmbinare a contrariilor, amintind aici metafora ţesătorului care
reuşeşte să îmbine firele din urzeală, pentru a ţese pânza. Precum
ţesătorul, omul politic trebuie să aibă abilitatea de a armoniza
caracterele diferite ale guvernaţilor, spune Platon în dialogul Omul politic. În aceste condiţii, politica devine o adevărată artă de guvernare pe baza consimţământului cetăţenilor. (13)
In lumea greacă veche, termenul de polis – Cetate, trimite la forme non-materiale de organizare, conceptul fiind
unul de factură umană şi juridică, în egală măsură. Cetatea este pentru
greci ansamblul cetăţenilor, realitatea la care se referă termenul
fiind diferită de cea de “oraş”, ce trimite la un sens material –
ansamblu de edificii, străzi, locuri.
Analizând semnificaţiile termenului de “Cetate”, Debbasch şi Pontier încearcă să-l definească în trei dimensiuni diferite:
1. Cetatea se referă la un anumit număr de oameni;
2. Cetatea trimite la “cetăţenie”, pe teritoriul acestei forme de organizare societală fiind semnificativi doar acei locuitori care au un statul juridic bine definit, acordat de Cetate;
3.
Cetatea face trimitere la un număr de relaţii ce se desfăşoară într-un
cadru organizat, indivizii sau grupurile participante dispunând de un
anumit statut legitimat de reguli şI norme interioare comunităţii. (14)
Din
această definiţie a termenului de Cetate observăm că noţiunea de
“politică” trimite în mod expres la câteva dimensiuni fundamentale ale
societăţilor umane.
Prima
dintre acestea este noţiunea de stat, pe care termenul de Cetate o
presupune în mod implicit. In acest sens, cînd vorbim despre Cetate, ne
referim în mod necesar la: a) un teritoriu determinat pe care se
desfăşoară acţiunile dintre indivizi; b) o putere publică ce acordă
statutul juridic; c) forme organizate de interacţiune, a căror regulă/reguli sunt stabilite de puterea publică.
2. Politica şi politicul
Pentru limba franceză, la politique
– politica este un termen androgin, putând fi utilizat atât la masculin
cât şi la feminin, dominantă fiind cea din urmă formă de folosire.
Politica este o activitate ce se desfăşoară pe un teritoriu, pe care
există o populaţie, şi în care o instanţă/putere îşi asumă rolul de a
organiza interacţiunile dintre indivizi, fie că ne aflăm în situaţii de
societate cu stat, fie că este vorba despre societăţi prestatale –
triburi, uniuni de triburi, alte tipuri de comunităţi arhaice organizate
pe variabile de rudenie, etc.
Le politique
– politicul se referă la dimensiuni caracteriale umane, la moduri
ontologice, în sensul în care Aristotel definea natura umană. Omul este
astfel văzut ca zoon politikon
– animal social, sensul lui Aristotel incluzând şi pe cel de animal
politic, atâta vreme cât pentru Stagirit statul şi societatea se
prezintă ca realităţi indistincte. Din această perspectivă, în lucrarea
lui Aristotel Politica, avem cel mai clar exprimată ideea de politic, prin trimitere la natura umană în sensul de structură ce deţine în mod ereditar instinctul de a trăi în comunităţi organizate. Omul definit
de Aristotel se individualizează în raport cu alte animale care trăiesc
în comunitate prin două caracteristici fundamentale, pe care autorul le
identifică în comparaţia comunităţilor umane cu comunitatea organizată a
albinelor. Fiinţă socială, omul posedă
de la natură capacitatea de transmite mesaje articulate prin grai, spre
deosebire de albine sau alte specii de animale, care nu posedă graiul
articulat. Având grai articulat, omul se deosebeşte, de asemenea, de
celelalte specii de animale sociale prin capacitate de a distinge între bine şi rău şi de a transmite semenilor săi mesaje în acest registru al comunicării. (15)
Politicul se referă deci la indivizi care posedă un instinct de a trăi în comunităţi organizate, tip de comunităţi pe care Aristotel le identifică cu statul, în definiţia specifică pe care O.Trăsnea o numeşte în Filosofia politică (1986) “definiţie genetică” a statului la Aristotel.
Folosind expresia lui Julien Freund din L’essence du politique, politicul face trimitere la o
lume a esenţelor umane, a caracteristicilor fundamentale pe care omul,
în calitate de fiinţă raţională le posedă şi care îl individualizează în
raport cu alte specii de animale.
George
Burdeau observase încă înaintea lui J.Freund că politicul trimite la
“…un anume aranjament ordonat de date materiale ale unei colectivităţi
şi de elemente spirituale care constituie cultura acestui aranjament
social”. În acest sens, politicul devine “expresia fiinţării în grup”.
(16)
O astfel de definire a politicului face trimitere implicită la existenţa unor norme, reguli de acţiune şi de interacţiune în câmpul social. Preluând ideea politicului ca expresie a dimensiunii organizate a societăţii, Ph.Braud defineşte politicul pe linia concepţiei weberiene din Le savant et la politique (1959), drept un
“câmp
social dominat de conflicte de interese reglate prin intermediul unei
puteri, ea însăşi instanţă care deţine monopolul coerciţiei legitime”.
(17)
Intr-o astfel de definiţie, politicul
integrează ansamblul de reglementări care asigură unitatea şi
perenitatea unui spaţiu social eterogen şi conflictual, după cum
simplifică Jean Baudouin problema de semantică a termenului de politică
în formula sa de masculin pe care i-o dă în limba franceză. (18)
Astfel definit politicul, în ce ar consta diferenţa sa faţă de politică?
Politica
este o activitate socială prin excelenţă. Domeniul politicii se află la
nivelul interacţiunilor sociale dintre guvernaţi şi guvernanţi, în
spaţiul unde apar şi se rezolvă într-o formă sau alta conflictele şi
problemele sociale.
Politica este definită de unii drept arta de a guverna sau arta de a face compromisuri pentru rezolvarea unor probleme sociale.
Ea ne apare ca fiind locul de întâlnire al organizaţiilor şi partidelor
politice, al grupurilor de presiune şi al instituţiilor care îşi asumă
reprezentarea anumitor tipuri de interese. Politica se referă şi la
procesul de luare a unei decizii cu consecinţe sociale. Politica este
locul unde se manifestă şi se exercită puterea politică.
Dacă politicul face apel la esenţa umană, politica se referă la contingenţă,
în sensul de activitate legată de rezolvarea unor probleme sociale
concrete, individuale sau de grup. In politică se confruntă interese şi
se realizează strategii concrete de administrare, de gestionare, de
distribuire şi redistribuire de resurse sociale.
Pe linia lui G.Burdeau şi Ph.Braud, politica
poate fi deci definită drept “scena pe care se confruntă indivizii şi
grupurile aflate în competiţie pentru cucerirea şi exercitarea puterii.
(19)
Max Weber ar putea să ne ofere încă o perspectivă de definire şI clarificare a ariei semantice a conceptului de politică. În Le savant et la politique (1959) politica este tratată drept:
“ansamblul
eforturilor care sunt făcute pentru a participa la putere, sau pentru a
influenţa repartiţia puterii, fie între state, fie între diverse
grupări de pe teritoriul aceluiaşi stat.”
Astfel definiţi termenii politica şi politicul,
este greu de identificat un fenomen social care să nu aibă, în anumite
condiţii o dimensiune politică. Există, într-adevăr, fenomene care se
definesc în afara politicului şi a politicii. În evoluţia lor, însă, ele
pot, în foarte multe cazuri, deveni politice prin nevoia intervenţiei
puterilor publice pentru respectarea legii, de exemplu.
Guvernarea
ca activitate de administrare a resurselor unei societăţi este o
acţiune politică prin excelenţă. Alegerile sau elaborarea unei legi sunt
fenomene şi acte pur politice: alegerile sunt legate de delegarea de
putere în sisteme politice reprezentative, iar elaborarea de legi ţine
de instituirea unor reguli sub imperiul sancţiunii, pentru realizarea
unui obiectiv cu consecinţe sociale globale.
O
astfel de situaţie ne sugerează că un fenomen nu este întotdeauna
politic în sine, ci că el poate deveni politic. Conflictul dintre
angajaţi şi patroni, la nivelul sindicatelor este o problemă
social-economică ce nu priveşte în mod direct statul sau puterea
politică. Comportamentul de legitimă apărare sau atacarea unei persoane
pe stradă nu sunt probleme politice în sine. Ele devin politice, însă,
în momentul în care statul este nevoit să intervină pentru rezolvarea
conflictului, fie prin intermediul unor judecători speciali care să
opereze în Dreptul muncii, fie prin aparatele de ordine pentru a proteja drepturile şi viaţa cetăţenilor de pe teritoriul său.
In concluzie, sensul în care simţul comun operează cu termenul de politică
are, de două dimensiuni. Pentru unii, în sensul de activitate nobilă,
politica este arta armonizării intereselor sociale şi a pacificării
socialului. Ea este o activitate ce permite unei societăţi divizate la
nivelul intereselor, să se armonizeze pentru atingerea unui scop
superior, cum ar spune Aristotel.
In sensul cel mai vulgar al termenului, politica
este o activitate a minciunii şi a compromisului sistematic, în care
eşti nevoit să abandonezi regulile morale obişnuite, pentru a te adapta
la morala compromisului, prin care sau, în interiorul căreia se rezolvă
probleme de interese, ambiţii, orgolii, etc.
La nivelul comunităţii ştiinţifice putem identifica, de asemenea, un sens restrâns şi un sens larg în definirea politicii.
In sens restrâns, politica este un compartiment singular al societăţii, distinctă de alte activităţi sociale, având scopuri şi reguli specifice.
In sens larg,
politica este omniprezentă şi traversează dintr-o parte în alta
societatea. In acest din urmă sens, există păreri potrivit cărora totul
este politic sau politizabil într-o formă sau alta: alegerea unui şef de
stat, educaţia copiilor, cântecele, etc.
3. Politics and policy
Literatura
engleză de specialitate face distincţie între două realităţi
organizatorice şi acţionale distincte, denominate de termenii politics şi policy. Mai pragmatici decât francezii, anglo-saxonii au reuşit să scape de “androginismul conceptual”, identificând prin policy
acţiunea de guvernare concretă şi rezultatele acţiunii de guvernare, la
diferite sale nivele. Referindu-se la produse ale activităţii de
guvernare – programe, decizii, acţiuni de administrare, se poate vorbi
despre elaborarea de decizii la nivel intern – politica internă şi
decizii care privesc relaţiile dintre două sau mai multe state –
politică externă.
Celălalt termen folosit pentru denominarea zonei politice – politics, se referă la ştiinţa politică sau la activităţi generale de politică. Mult mai abstract decât primul, politics
desemnează procese legate de lupta pentru putere sau de cucerirea şi
exercitarea puterii, în senul de “politica României”, “politica
regimurilor comuniste”, “politica Uniunii Europene”, “politica UNESCO”, etc.
4. Concluzii finale: politicul, politica, ştiinţa politică
-
Politicul şi politica nu pot fi privite în mod separat
Distincţiile
teoretice pe care le face literatura de specialitate ţin mai degrabă de
lămurirea unor termeni foarte des folosiţi în discursul ştiinţei
politice, al sociologiei politice şi al filosofiei politice. Plecând de
la definiţiile pe care le-au primit prin diferiţi autori, observăm că politicul nu poate fi absent atunci când se produce o anumită politică.
Având o natură transcendentală, politicul întemeiază activităţile de pe
scena politică, competiţia pentru putere, compromisurile pentru
realizarea unui scop social, etc. Ca şi categorie referitoare la o
realitate transcendentală, politicul nu poate deci fi înţeles ca
funcţionând în afara contingentului, reprezentat aici de activităţi
concrete de politică. Aşa cum precizau Debbasch şi Pontier, există, mai
degrabă, diferenţă de accent, decît opoziţie, în interpretarea termenului de politică şi a celui de politic.
2. Politica, statul şi puterea sunt domenii fundamentale ale ştiinţei politice
A.
Politica şI statul. Unii ar putea defini domeniul politic prin
apelul la stat. Politica devine astfel o acţiune care caracterizează
statul. Politica însă este departe de a se reduce la stat, reducţie
propusă la sfârşitul secolului trecut de Bigne de Villeneuve, care
sugera pentru ştiinţa politică termenul de “statologie”. Un astfel de
punct de vedere este greu de
acceptat, având în vedere definiţiile pe care le-am dat politicii.
Argumentul este simplu: statul nu este singura instituţie care participă
la gestionarea resurselor sociale. Grupurile de presiune informale sau
formale, partidele politice, etc. sunt tot atâţia factori care concură la jocul puterii pe scena politică.
B.
Politica şi puterea. Machiaveli definea politica drept lupta pentru
putere. Dar nu toate relaţiile sociale sunt relaţii de putere.
Dimensiunea cooperativă a relaţiilor umane scapă acestui mod de a defini
politica. Să acceptăm definiţia politicii drept “alocare autoritară de
valori într-o societate dată”?, (D.Easton), sau trebuie să acceptăm şI
complementara acestei definiţii conflictuale, potrivit căreia politica
este şi o activitate semnificativă
pentru asigurarea ordinii sociale? Din această perspectivă, are
dreptate J.Freund, atunci când propune o definiţie integratoare, de tip
conflict-cooperare a politicii:
“Politica
este activitatea socială prin care securitatea exterioară şi armonia
interioară a unei unităţi politice determinate se asigură prin
intermediul forţei, în general, fondată pe Drept, garantându-se ordinea
în cadrul luptelor care nasc diversitate şi divergenţa opiniilor şi
intereselor.” (cf. Debbasch şi Pontier, op.cit., p. 5)
O
astfel de definiţie este convergentă cu modul în care se defineşte
puterea politică, aşa cum vom vedea la capitolul ce tratează
dimensiunile şI formele puterii.
III. Metode ale ştiinţei politice
1. Pozitivismul şi obsesia metodei
In lucrarea Introduction a la politique
(1997), Philippe Beneton se plângea cu o ironie deconcertantă de
marginalizarea continuă a filosofiei politice în Franţa, în avantajul
ştiinţei politice.
In
epoca noastră ştiinţa politică se dezvoltă în detrimentul filosofiei
politice, analiza politicii şi a politicului suferind de prea multă
scientizare, considera autorul. Analiza cîmpului politic se prezintă
astfel ca fiind “sufocată” de proiecte ştiinţifice şi de strategii de
cercetare. Începând cu secolul luminilor, “ştiinţele sociale
devin supra-abundente în metode, după modelul ştiinţelor naturale”.
Problema ridicată de autorul francez se referă la faptul că
hipermetodologizarea ştiinţei politice se extinde şi asupra spaţiilor
rezervate altădată filosofiei politice. Plonjând în
pozitivism, ştiinţa politică tinde astfel să renunţe la căutarea
răspunsurilor la întrebarea “de ce?” – întrebare lăsată metafizicii şi
teologiei, în favoarea centrării pe răspunsuri la întrebarea “cum?”:
“In
consecinţă, ştiinţa politică modernă nu doar se delimitează de
filosofia politică, ci chiar tinde să o abolească pe aceasta din urmă.
Din punct de vedere ştiinţific, vechile întrebări nu mai au sens, ele
devenind nonpertinente. Marea controversă filosofică ce s-a derulat de
la un secol la altul este închisă, pentru că, în cele din urmă, ea rămâne fără obiect.”
Marile
opere de filosofie politică din diferite epoci, analizele făcute din
perspectiva proprie filosofiei politice, par să piardă interesul pentru
cercetători, ele trecând, mai degrabă într-o preistorie a ştiinţei. (20)
Greşeala
pe care o face ştiinţa politică modernă constă în aceea că stabileşte
metoda ca punct de început absolut, ştiinţele sociale pozitiviste
devenind abordări idealizate ale socialului. Astfel,
“…ele
pleacă nu de la lucruri, ci de la gândire. Ştiinţa devine acum
echivalentă unei cuceriri a realismului social de către spiritul uman, o
astfel de întemeiere de perspectivă cerând o schimbare totală de
atitudine a cercetătorului faţă de lume. Cercetătorul social trebuie să
se golească
de orice conţinut subiectiv, de percepţii, de imagini şi cultură
socializatoare, şi să se despartă de ceea ce crede ca om obişnuit, în
afara cercetării sale. Astfel, el nu trebuie să se raporteze în primul
rând şi înainte de toate la realitatea socială, ci la limitele şi regulile raţiunii ştiinţifice.”
Astfel
înţeleasă relaţia dintre obiectul de cercetat şi cercetător, se goleşte
de sens o întreagă activitate de analiză a fenomenelor social-politice,
un cercetător având aici funcţia de robot care este insensibil la
percepţii specific umane, afirmă Ph.Beneton. În aceste condiţii,
“Metoda
condiţionează restul cercetării. Regulile ei de aur sunt în număr de
patru: exterioritatea, neutralitatea, tehnicismul, generalitatea.” (21)
Ceea ce ne cere pozitivismul
pentru cercetarea ştiinţifică este o “purificare” a cercetătorului
pentru a avea acces la produsele cunoaşterii. Este posibilă o astfel de
purificare epistemologică? Întrebarea trimite la
posibilitatea/imposibilitatea unei abordări perfect neutrale în ştiinţa
politică în particular, în ştiinţele umane în general. Vom încerca acum
să vedem în ce măsură autorul francez are dreptate în ceea ce priveşte
“obsesia pozitivistă” în ştiinţa politică. Despre metoda pozitivistă şi
despre empirism deci.
2. Empirismul şi obsesia datelor
Empirismul
este ceea ce se poate chema “factualismul prin excelenţă”. Construit ca
metodă, el devine o adevărată “religie a faptului social”.
Empirismul, ca metodă a ştiinţei politice, apare în anii ‘60 în spaţiul nord-american şi va căpăta căpăta numele de behaviorism.
Acest curent de gândire se defineşte prin interesul pentru colectarea
faptelor, descrierea lor în forma în care ele apar în conştiinţa
imediată a observatorului. Aşa cum precizează J.Baudouin, trebuie să
ţinem seama de următoarele două considerente:
-
faptele sunt ele însele purtătoare de semnificaţii şi nu lasă
cercetătorului altă alternativă decât să le descrie cu minuţiozitate;
-
nu doar elaborarea de concepte este inutilă, dar o dată făcută, ea nu
poate decât bruia comprehensiunea faptelor sau poate proiecta cercetarea
către speculaţia ideologică.” (21)
Având un astfel de scop de cercetare, problema interpretării faptelor sociale devine una de tip secundar.
Excluderea interpretării ca etapă de cercetare este argumentată prin
faptul că ceea ce contează în cercetarea ştiinţifică este doar ceea ce
se poate observa – comportamente observabile, aceste comportamente
sociale solicitând tehnici elaborate de cercetare. O astfel de obsesie a
tehnicilor pe care o afişează behaviorismul
proiectează metodologia în zona cercetării de tip cantitativ, tehnici
statistice şi matematice fiind permanent solicitate pentru înregistrarea
faptelor. Astfel construită metodologia, locul cercetătorului este pe
teren, în maniera etnologistă.
Să
fie vorba despre o “quantofrenie” (tendinţa măsurării cu orice preţ
prin intermediul unor tehnici cantitative şi centrarea asupra
observabilului)? Dar o astfel de cercetare şi de centrare a obiectivelor
cercetării poate să lase în afara înţelegerii multe fapte sociale care
nu sunt direct observabile, sau care nu pot fi măsurate cantitativ,
observă epistemologii contemporani ai ştiinţelor sociale.
Dincolo
de critica adusă acestei metode de cercetare, nu trebuie trecută cu
vederea contribuţia behaviorismului la dezvoltarea ştiinţei politice.
Care sunt aceste motive?
1.
Behaviorismul a introdus “o exigenţă salutară de rigoare şi de precizie
în cadrul unei discipline” care se ocupă cu studiul fenomenelor
politice şi sociale;
2. În cadrul behaviorismului avem
de-a face cu prima încercare serioasă de experimentare a procedeelor
tehnice (anchete, sondaje, baze de date, etc.) devenite astăzi
instrumente necesare de cercetare;
3.
Behaviorismul este relevant pentru o evoluţie a ştiinţei politice prin
faptul că “…a forţat ştiinţa politică să iasă din biblioteci, pentru a
se iniţia în constrângerile cercetării concrete.” (21)
Marea probelemă a behaviorismului a fost semnalată de Ch.Wright Mills în Sociological Imagination
(1959). Ea se referă la incapacitatea de a interpreta faptele sociale
şi la disfuncţionalităţile pe care metoda behavioristă le creează în
cercetarea ce se mărgineşte la “explicarea a ceea ce se poate observa,
şi, deci, măsura”. Fiind privit de unii cercetători drept un curent de
gândire care poate fi
acuzat de participare indirectă la legitimarea ordinii sociale
americane a vremii, prin interesul acordat doar faptelor brute,
behaviorismul merită pe deplin critica referitoare la lipsa ipotezelor
de lucru iniţiale, cu rol constructiv în cercetare. Aflat
în imposibilitatea de a imagina şi de a folosi intuiţia proprie,
cercetătorul rămâne prins în observare şi măsurare. Critica pe care o
face Ch.W.Mils unei astfel de abordări a fenomenelor sociale are drept
soluţie folosirea imaginaţiei şi a capacităţii cercetătorului
de a modela şi de a elabora ipoteze, de a interpreta şi de a găsi
semnificaţii ascunse în aparenţe pe care de multe ori le luăm drept
probleme rezolvate o dată pentru totdeauna.
Pericolul behaviorismului a trecut în momentul în care comunitatea
ştiinţifică din SUA s-a hotărât să dea importanţă construcţiilor
abstracte şi teoriilor pure, care propun modele globalizante de
cercetare, prin valorificarea teoriilor clasice. Un moment de ruptură
metodologică poate fi considerată lucrarea lui David Easton, The Political System
(1953), care propune o analiză a cîmpului politic printr-o formalizare
de tip sistemic. Renunţarea la behaviorism ca atitudine de cercetare, în
cele din urmă, s-a regăsit şi în sociologie, prin lucrările lui Talcott
Parsons, (The Structure of the Social Action (1951), The Social System (1978)), Robert King Merton (Social Theory and Social Action(1957)) cu perspectivă funcţionalistă, developmentalismul lui S.Verba şi L.Pye, etc. (22)
-
Metoda sistemică şi metoda funcţionalistă
Apelând
la sistemul conceptual şi metodologiile sistemic-funcţionale, putem
realiza o analiză a sistemului politic din perspectiva a două modele
care au făcut carieră în ştiinţa politică şi în sociologie prin părinţii
lor fondatori: Talcott Parsons şi David Easton.
În analiza sistemic-funcţionalistă a lui T.Parsons,
sistemul politic este acel ansamblu de “obiecte politice ” care prezintă următoarele trei caracteristici:
a. este o comunitate (relaţii sociale, relaţii între instituţii politice, lumea socială)
b. este un regim (regulile jocului, normele, etc.)
c. este organizat pe bază de autoritate (ocupanţii poziţiilor de autoritate).
Sistemul politic se caracterizează, de asemenea prin cinci activităţi esenţiale: formularea diverselor
exigenţe, convertirea acestor exigenţe prin legislaţie, luarea
deciziei, execuţia prin mijloace administrative, elementele de suport şi
mijloacele de refacere a suportului.
Dar, orice sistem are o structură, ne spun metodologii. În analiza lui T.Parsons din The Social System (1951) structura se
referă la elementele de organizare ale sistemului, care vor fi
considerate de autor ca independente de raporturile pe care sistemul le
are cu mediul politic exterior. Care sunt acestea?
a. rolurile agenţilor care interacţionează în cadrul sistemului
b. comunităţile politice care interacţionează (partide, organizaţii non-partinice care se angajează în jocul politic)
c. normele instituţionale
d. valorile
Fiecare element sau subsistem are o anumită funcţie în angrenajul reprezentat de sistemul social.
Funcţia
este definită de Parsons, pe linia Malinowski şi Merton, plecând de la
ideea că orice sistem reacţionează în mod necesar la factorii de
dezechilibru care-l ameninţă. Astfel, funcţia este răspunsul sistemului
ca întreg sau a unuia (unora) dintre elementele sale faţă de provocarea
entropică.
În acest sens, se pot identifica următoarele tipuri de funcţii:
a. funcţia de stabilitate
b. funcţia de echilibru
c. funcţia de adaptare
c. funcţia normativă, toate aceste funcţii având ca finalitate menţinerea şi echilibrul sistemului.
Un sistem politic poate ajunge într-un stadiu de schimbare de structură. Schimbarea structurală este acea modificare care duce la transformarea sistemului politic într-un alt sistem, diferit calitativ,
sub aspectul naturii elementelor care-l compun şi al relaţiilor dintre
acestea (schimbarea de regim politic, de exemplu, alterează fundamental
calitatea originară a organizării sistemului).
În cadrul conceptual astfel definit, structural-funcţionalismul poate formula următoareele două propoziţii de bază:
1. Sistemul politic este un sistem de tip finalist.
2.
Schimbările structurale la nivelul sistemului politic angajează
schimbarea funcţiilor instituţiilor de putere în cadrul sistemului.
O serie
de metodologi consideră că aplicarea metodelor de analiză structurală
sau sistemică îşi au ca principală limită imposibilitatea de a prinde
schimbarea fenomenului de analizat. Combinate cu metoda funcţională,
însă, se poate trece peste această inconvenienţă, plecând de la ideea
că acumulările cantitative din cadrul unei structuri politice pot
determina ele însele transformări-explozii care duc la o reorganizare a
sistemului prin schimbarea calitativă a naturii instituţiilor politice
şi a funcţiilor pe care
acestea le îndeplinesc în cadrul sistemului (structurii respective). Un
caz exemplar pentru ipoteza metodologică a analizei multiparadigmatice
este trecerea unui sistem politic de la tipul de organizare şi
funcţionare pe care le regăsim în sistemele organizate totalitar, la cel democratic-pluralist.
Schema explicativă a lui D.Easton din The Political System
(1953) ne pune în faţa unei analize prin intermediul căreia se încearcă
explicarea sistemului politic şi a funcţionării acestuia (în mod
implicit, Easton nefiind un funcţionalist, ci un analist care aplică
metoda sistemică).
Listăm mai jos paşii analitici construiţi de Easton în modelul său teoretic:
1. In-put
In
fiecare sistem politic avem “intrări”, în sensul de informaţie-acţiune
socială care vor fi transformate şi folosite de sistem pentru propria sa
funcţionare şi adaptare-echilibru, sau supravieţuire (menţinere, la Parsons). Sistemul politic de tip comunist românesc, de exemplu, se alimenta cu in-puturi
a căror natură era una cu totul aparte, faţă de cele din sistemul
politic românesc de după decembrie 1989. Să luăm votul popular ca un in-put
sistemic: înainte de 1989 el era departe de a reprezenta intrările
“reale” în sistem, fiind mai degrabă răspunsul alegătorului pus în faţa
lipsei de alternativă, ştiindu-se că, oricare ar fi fost votul şi
distribuţia reală a votului, rezultatele erau cele dorite de elita de
partid.
După
1989, funcţia pe care o capătă votul popular devine una reală – răspuns
real al populaţiei la ofertele ce vin din partea unui sistem politic
pluralist nou întemeiat, aflat în căutarea propriului echilibru.
2. Preluarea in-putului
de către instituţii – o adevărată grilă de selecţie a intrărilor în
sistem, alcătuită din grupuri care să transforme cererea/opţiunea
individuală sau de grup într-una ce poate lua calea convertirii într-o
adevărată “cerinţă socială”, care trebuie rezolvată în sistemul politic.
La acest nivel se află partidele politice, instituţii şi organizaţii
sindicale, asociaţii, ONG, etc.
3.
La nivelul trei se situează partidul politic (în regimurile
monopartidiste) sau partidele politice, instituţii ale societăţii
civile, organizaţii sindical (în cazul democraţiilor). Funcţia acestui
nivel instituţional în cadrul sistemului ca întreg este aceea de a
selecta cererile care pot şi trebuie să urmeze calea convertirii lor în
norme cu valoare socială, norme care la rândul lor să contribuie la
continua readaptare şi stabilitate ale sistemului. Organizaţii de partid
la diferite nivele, partidele
politice după 1989, au îndeplinit această funcţie de selecţie a
cererilor sociale şi introducere a lor în procesul de convertire în acte
normative .
4. Un alt nivel în acest proces de transformare a in-putului sistemic este cel al instituţiilor
cu rol decizional. O dată formulate, cererile pentru susţinerea
sistemului trebuie să devină acte normative care să asigure cadrul
legislativ pentru funcţionarea sistemului.
Funcţia
de convertire a cererilor iniţiale în acte cu rol de suport pentru
sistemul politic văzut ca întreg a fost îndeplinită în regimul comunist
din România de Consiliul de Miniştri (sau de liderul de partid şi de
stat), fără amestecul altor factori de decizie. După 1989, această
funcţie revine Parlamentului care, fie că este vorba de un proiect de lege, fie că este vorba de o ordonanţă de Guvern, va trebui să accepte configurarea out-putului în forma legii.
2. Outputul sistemului
se referă la promulgarea acestor acte normative şi verificarea
respectării lor. La acest nivel se află instituţii cu funcţia de suport
şi echilibru în cadrul sistemului, precum cele care alcătuiesc
subsistemul juridic, la care se adaugă cele ale Poliţiei şi serviciilor
secrete.
3. Feed-backul
este ultimul element important al modelului teoretic de analiză
sistemică. Decizia cu valoare de act normativ devine ea însăşi un in-put pentru sistem, o reacţie socială la “Legea conflictelor de muncă” putând deveni un nou in-put de rezolvat pentru sistemul politic.
Metoda comparativă: cuget deci compar
Căutându-şi
propriile temeiuri, raţionalismul cartezian fonda o metodă de cercetare
printr-o succesiune de întrebări ce tindea să pună sub semnul îndoielii
o ontologie a umanului însuşi. Oprindu-se la îndoială ca unică sursă
sigură demnă de interes pentru epistemologie,
Rene Descartes formulase celebra frază, devenită axiomă a
raţionalismului ce avusese nevoie de divinitate pentru a-şi proclama
absolutul propriilor fundamente: Dubito ergo cogito, cogito ergo sum, sum ergo Deus est.
Cu
mult înainte de raţionalistul Descartes, filosofii Greciei vechi se
întrebaseră asupra cunoaşterii de tip ştiinţific. Platon găsise
filosofia şi dialectica, Aristotel propunea inducţia, comparaţia şi
generalizarea empirică, după ce Socrate îi introdusese deja în marea
dilemă a cunoaşterii.
Acel <Cunoaşte-te pe tine însuţi!> a ridicat atâtea probleme,
încât îndemnul a dus până la o metodă şi o întreagă ştiinţă ce bâjbâia
în jurul introspecţiei. Asimilarea îndemnului scris pe frontspiciul
oracolului de la Delphi beneficiase însă de o eroare
fundamentală. El se referea la o cunoaştere şi întoarcere către
propria-ţi persoană prin reflectarea trăsăturilor proprii de
personalitate în ochii celorlalţi. Altfel spus, te poţi cunoaşte pe tine însuţi prin comparaţie cu ceilalţi.
În
aceste condiţii prinde contur argumentativ serios afirmaţia lui M.Dogan
şi D.Pelassy, referitoare la nevoia internă de comparaţie a psihicului
nostru, în Cum să comparăm naţiunile? (1993):
“A
compara este modul nostru obişnuit de a gândi. Nimic nu este mai
natural decât a considera oameni, idei, instituţii în relaţie cu alţi
oameni, idei sau alte instituţii. Cunoaştem prin relaţii, prin
referinţe. Natura comparaţiei ştiinţifice nu este diferită, chiar dacă
cere unelte intelectuale mai sofisticate. Comparăm pentru a mai obiectiv situaţia noastră ca indivizi, comunităţi sau naţiuni” (p.7)
În
aceste condiţii nu ne mai apare abuzivă restructurarea axiomei
carteziene, care capătă acum, pe lângă îndoială, şi atributul
comparaţiei. Se pare că ştiinţa adevărată are nevoie de comparaţie tot
atât e mare pe cât avea cunoaşterea carteziană de îndoială. <Cogito
ergo sum> devine la teoreticienii amintiţi ai metodei comparative
<cuget deci compar>. În ce condiţii, cum compar, care este
instrumentarul teoretic şi care sunt slăbiciunile acestei metode de analiză?
Un avantaj fundamental al metodei comparative constă în posibilitatea de a ne debarasa de “…noţiunile fosilizate moştenite, (comparaţia-n.ns.)
ne obligă să reconsiderăm validitatea interpretărilor nediscutate şi ne
lărgeşte câmpul vizual.” (p.13) Comparaţia ştiinţifică ne ajută să
eliminăm “ancorele ideologic-culturale, şi tot ea ne îndepărtează de
etnocentrism”. Percepţia diferenţelor ne ajută să cunoaştem mai bine
propriile noastre experienţe şi propriile noastre culturi.
Comparaţia
permite elaborarea de temeiuri pentru inducţia ce ne oferă generalizări
empirice, operate încă de Aristotel atunci când îşi propunea, de
exemplu, analiza comparativă a 158 de Constituţii, pentru a identifica
regularităţi şi tipologii ale regimurilor politice şi ale formelor degradate ale acestora. Totuşi, de ce nevoia de comparaţie?
Comparaţia înseamnă identificare de asemănări şi diferenţe.
Ea te ajută în evidenţierea specificului unei anumite realităţi
social-politice prin raportare la fenomene care intră sub aria aceluiaşi
gen.
Metoda comparativă presupune o serie de paşi obligatorii, între care sistemul conceptual şi cadrul teoretic
sunt adevărate fundamente. Totodată, comparaţiile la nivelul ştiinţei
politice au nevoie de procedee de segmentare prealabile, ne spun
teoreticienii comparatismului – Dogan şi Pelassy. Perspectivele şi
teoriile globalizante au devenit după cel de-al doilea război mondial
tot mai puţine, pentru că specializarea în ştiinţele socio-umane a
generat în mod obligatoriu identificare
şi definirea de domenii şi subdomenii de cercetare. Ştiinţele de ramură
şi-au construit spaţii de analiză din ce în ce mai specializate, ceea
ce a făcut necesară segmentarea societăţilor pentru cercetări de
detaliu.
-
Metoda ideal-tipurilor
Termenul ideal-tip
îi aparţine lui Max Weber şi se referă la stabilirea unor construcţii
ideale prin identificarea trăsăturilor specifice ale unui fenomen sau
proces social. Construcţia teoretică astfel realizată va avea trăsături
exagerate, despre a căror natură cercetătorul este perfect conştient.
Ideal-tipul realizat prin deformarea-idealizarea trăsăturilor obiectului
de cercetat poate apoi fi folosit într-o comparaţie cu fenomene sau
procese reale aflate sub analiză.
Pentru
analiza de faţă, vom încerca stabilirea ideal-tipului liberal prin
apelul la termenul lui R.Dahl de “poliarhii masculine”. Ideal tipul
nostru va avea drept puncte de referinţă un sistem politic ce poartă
următoarele caracteristici:
1.
principiul reprezentativităţii, potrivit căruia societatea este condusă
de o clasă politică în care elita puterii se legitimează prin alegeri
periodice şi oneste;
2.
dreptul de a alege şi de a fi ales pentru cel puţin jumătate din
populaţia matură a unei ţări, în formula sufragiului universal masculin;
3.
întemeierea formei concrete în care se organizează sistemul politic pe o
Constituţie (statul constituţional, republică sau monarhie
constituţională);
4.
Separarea puterilor în stat şi cooperarea acestora: puterea legislativă
(parlamentul monocameral sau bicameral); puterea executivă (atribuită
şefului statului sau miniştrilor unui Cabinet); puterea judecătorească
(cu rolul de a verifica şi veghea asupra constituţionalităţii actului
legislativ) constituită independent, în instituţii proprii, diferite de celelalte două puteri în stat;
5. Garantarea drepturilor şi libertăţilor politice de către statul constituţional.
În
calitate de ideal-tip, formula politică anterior construită pleacă de
la ideea că separaţia puterilor în stat funcţionează perfect. Într-o
comparaţie cu cazuri concrete de regimuri politice, vom urmări în ce
măsură puterea judecătorească, de exemplu, este dependentă de puterea
executivă, avînd în vedere că în anumite regimuri politice Executivul
numeşte judecătorii de la Curtea Supremă. Pentru
cazul regimului politic românesc post-comunist, vom încerca să vedem în
ce măsură puterea executivă (Guvernul) îşi suprapune domensiul de
activitate cu puterea legislativă (Parlamentul) prin folosirea
discreditară a atributului emiterii de Ordonanţe de urgenţă.
Limite ale cercetării ştiinţifice
Etimologia
termenului “metodă” face trimitere la “drum către”, un drum care să
întemeieze cunoaştere bazată pe reguli şi regularităţi, pe sisteme
conceptuale şi definiţii ale conceptelor. Metoda presupune ipoteze de
lucru care pot fi confirmate sau infirmate în urma cercetării.
Încercările de întemeiere şi de cercetare în orizontul unei
“neutralităţi axiologice” se lovesc de o seamă de probleme care ne
avertizează că o astfel de atitudine de cercetare trebuie înţeleasă în termenii unui ideal-tip. De unde vin aceste probleme ale subiectivităţii în cercetare?
1.
A defini înseamnă a limita, stabilind gradele şi marja de valabilitate a
diferiţilor termeni. Este, însă, la fel de adevărat că definirea şi
clarificările conceptuale sunt paşi fundamentali în cercetare.
2.
Punctul nostru de vedere preformează ipoteza de lucru. Ipotezele de
lucru nu ies, zeiţa Atena, direct din tâmpla lui Zeus. Experienţa
noastră intelectuală, incapacitatea de a cunoaşte toate punctele de
vedere sau metodele de lucru, preferinţa noastră pentru anumite teorii
sau cadre explicative, toate acestea pot să atenteze la “neutralitatea
axiologică” a cercetării.
3.
Relaţia dintre subiectivitate şi obiectivitate este greu de controlat,
exemplul cel mai clar fiind, poate, acela al totalitarismului, autorii
analizei pe acest subiect riscând aproape sistematic să cadă în
subiectivism, din cauza repulsiei funciare faţă de regimul ce dizolvă
orice formă de demnitate umană;
4.
Recursul la metodă presupune selecţie. Analiza şi sinteza sunt strict
determinate de capacităţile psiho-fizice şi temporale ale cercetătorului
sau ale echipei de cercetători. Problema care apare aici este cea a
alegerii, aceasta putând avea de multe ori caracter arbitrar, limitat, căruia i se găseşte fie conştient, fie inconştient o justificare metodologică.
5.
Citind sau analizând informaţiile referitoare la un obiect determinat
al cercetării, suntem permanent puşi în situaţia de a interpreta şi a
trece informaţia primită, a selecta şi organiza ideile, în funcţie de
sisteme proprii sau matrici culturale care ţin de construcţii
paradigmatice sau de epistemologii organizate de către o comunitate
ştiinţifică sau alta. Selecţia necesară tipologiilor şi sintezelor este,
de astă dată, proiectată
la nivelul selecţiei între modele explicative şi paradigme de analiză
care, uneori, se exclud reciproc. Limitarea cercetării este, din nou, un
fapt identificabil empiric, dacă luăm în seamă conflictul sau
convergenţa diferitelor teorii ale aceluiaşi
spaţiu analitic, sau caracterul de multe ori ontologic al paradigmelor,
care impun astfel moduri de inserţie ale umanului în lume prin asumări
ce se vor strict epistemologice.
Cele
5 observaţii referitoare la posibilele distorsiuni ale cercetării
ştiinţifice au ca fundament faptul că, de multe ori, suntem prizonierii
propriilor noastre categorii de gândire şi propriei matrice
cultural-educaţionale. Este vorba de o limitare implicită a cercetării
ştiinţifice, oricare ar fi domeniul de analiză. Trebuie
să acceptăm astfel faptul că riscul subiectivităţii este implicit
oricărei cercetări. El este implicit pentru că ţine de dimensiuni
necontrolabile ale determinărilor cultural-educaţionale ale fiecărui
cercetător. Îmi asum un astfel de risc, pe care voi încerca
să îl reduc, pe cât posibil, prin construcţii care să tindă înspre acea
“neutralitate axiologică” weberiană. O neutralitate care este un ideal,
am putea spune aplicând maestrului ideal-tipurilor propria sa
observaţie aparţinătoare individualismului metodologic. Este vorba despre o metodă căreia, după ce i-am precizat limitele, vom încerca să o folosim.
NOTE
cap. I ŞTIINŢA POLITICĂ. OBIECT. METODE
1. vezi Maurice Duverger, Sociologie de la politique, PUF, Paris, ed. 3-a, 1988 (1973), pp. 5
2. ibidem
3.
lucrarea lui Duverger se va concentra pe prima dimensiune a ştiinţei
politice, autorul propunându-şi să realizeze o introducere şi o
familiarizare cu tipul sociologic de analiză a politicului, asumându-şi
din start limitele unei asemenea abordări, în sensul că unii ar putea să
spună că este prea puţin “de ştiinţă politică” şi este “prea”
sociologică, pe când sociologii ar putea reproşa că este “prea puţin
sociologică”
4. Yves Schemeil, La science politique, Armand Collin, Paris, 1994, pp. 9-10
5. idem, p. 10
6. Max Weber, Politica – o vocaţie şi o profesie, Anima, Bucureşti, 1994
7.
pentru definirea clară a domeniului istoriei ideilor politice, vezi
Introducerea şi metoda folosită de Philippe Braud în Philippe Braud,
Francois Burdeau, Histoire des idees politiques depuuis la Revolution, 2e edition, Montchrestien, Paris 1992, pp. 9-18
8.
vezi distincţiile făcute de Philippe Guillot, în Introduction a la
sociologie politique, Armand Collin, Paris, 1998, pp. 12-13
9. vezi studiul lui P.Favre, Histoire
de la science politique, în Grawitz şi Leca (coord.), Traite de science
politique, vol. 1 La science politique, science sociale, PUF, Paris,
1985, pp. 40-41
10. Madeleine Grawitz, Les methodel des science sociales, Dalloz, Paris, 1974, ed. 2-a, p. 268
11. idem, pp. 268-273
12. Charles Debbasch, Jean-Marie Pontier, Introduction a la politique, Dalloz, Paris, 1995
13. Platon, Omul politic, /./././././././
14. Debbach şi Pontier, op.cit., p. 2
15. Aristotel, Politica, /./././././././.
16. George Burdeau, La politique au pays des merveilles, apud. Debbach şi Pontier, op.cit., pp. 2-3
17.
definiţia îi aparţine lui Philippe Braud, Socioologie politique, 2e
ed., LGDJ, 1996, cap. X; ea este prelucrată pe linia weberiană lansată
în Le savant et la politique, Plon, Paris, 1959 (1919), vezi D.
Chagnollaud, Science politique, 2e ed., Dalloz, Science politique.
Elements de sociologie politique, Dalloz, Paris, 1999, p. 2
18. Jean Baudouin, Introduction a la science politique, 5e ed., Dalloz, Paris, 1998, p. 3
19. ibidem
20. Philippe Beneton, Introduction a la politique, PUF, Paris, 1997, p. 90
21. idem, p. 91
22. Baudouin, op.cit., p. 14
23. idem, p. 15
24. idem, p. 16
25.
V. TEORIA POLITICĂ
-
Conceptul de teorie. Teoria politică şi filosofia politică
In sensul său originar, ne spune Jean Leca în La theorie politique (1985), teoria se referă la observarea şi la comprehensiunea a ceea ce se întâmplă. (1) De exemplu, în opera lui Aristotel, teoria
are un sens destul de precis, ea referindu-se la viaţa filosofului: o
contemplare separată şi detaşată a acţiunilor şi faptelor sociale, cu
scopul cunoaşterii de dragul cunoaşterii.
Trecând
în revistă problemele şi confuziile posibile care apar în definirea
teoriei politice, J.Leca propune ca o definiţie provizorie prin
enumerarea caracteristicilor acestei forme de cunoaştere. Astfel, o
teorie politică presupune:
1.
identificarea de concepte ştiinţifice <propriu-zis politice>, cum
este de exemplu “sistemul politic” al lui Easton (1953);
2. autonomizarea obiectului de investigat (influenţa statului aspra societăţii, comportamentul politic, etc.)
Teoria şi filosofia
se disting prin felul în care se întreabă despre lumea politică şi prin
tipul de activitate; teoria politică este un sistem ipotetico-deductiv,
realist şi prescriptiv. (2)
Spre deosebire de filosofia politică, teoria politică trebuie să fie concretă istoric şi să rezolve probleme prin identificarea de soluţii.
Dintr-o astfel de perspectivă, teoria are 8 dimensiuni:
1.
Enunţarea regulilor fundamentale care, dincolo de contingenţă,
guvernează politicul, pornind de la o axiomă sau de la o definiţie de
bază (opoziţia amic-inamic, statul lui Kautilya în relaţiile
internaţionale; ex. teoria generală a sistemelor, schimbul , ettc.
2.
elucidarea conceptelor şi clarificarea lor, pentru a construi concepte
univoce, sau demonstrarea că univocitatea este imposibilă, trecând în
revistă dimensiunile istorice şi ideologice ale definiţiilor;
3.
elaborarea de construcţii care să fie deschise criticii raţionale;
examenul implicaţiilor instituţionale (practice) a anumitor principii
şi, simetric, justificarea teoretică a anumitor instituţii;
posibilitatea unei evaluări fondate pe justificarea anumitor principii
prin discuia raţională;
4. analiza cauzal-istorică a originii anumitor principii şi al rolului acestora în dezvoltarea social-politică;
5. Explicarea unui proces văzut ca o relaţie între variabile, ca o înlănţuire istorică complexă;
6.
Reflecţia asupra unui eveniment istoric global şi căutarea unei
explicaţii, interpretări a sensului său, ceea ce se duce la
identificarea aportului pe care îl are la cunoaşterea şi practica
politică;
7.
persuadarea, adică efortul de a convinge de validitatea anumitor
principii cu efecte practice, care ţin de etica politică individuală,
organizarea socială (condiţiile necesare pentru menţinerea libertăţii,
la Hayek, de exemplu) sau a statului minimal;
8. prescriptivitatea, care utilizează atât teoria empirică cât şi teoria etică pentru elaborarea de politici publice. (3)
Pe linia Bobbio-Sartori, se poate preciza foarte uşor distincţia dintre filosofie şi ştiinţă.
Demersul filosofic se caracterizează prin următoarele caracteristici:
1. un criteriu al adevărului care nu este legat de verificare, ci, mai degrabă, de coerenţa deductivă;
2. o latură de justificare, mai mult decât de explicare;
3. o premisă şi un scop evaluativ. (4)
La
un nivel încă mai precis, Giovanni Sartori stabileşte relaţia ştiinţă –
filosofie într-un model comparativ pe 6 perechi de caracteristici (5):
1. Deducţie logică 1. Verificare empirică
2. Justificare 2. Explicaţie descriptivă
3. Valoare normativă 3. Neutralitate axiologică
4. Caracter universal şi fundamental 4. Caracter segmentat şi cumulabil
5. Metafizica esenţelor 5. Centrare pe existenţă
6. Inaplicabilitate 6. Operaţionalitate şi aplicabilitate
Există,
de asemenea, posibilitatea de a distinge între teoria tradiţională şi
teoria contemporană, pe linia trasată de Karl Popper: (6)
Punctul de vedere tradiţional Epistemologia contemporană
1. Observaţie şi experienţă 1. Problema (în mod obişnuit respingerea unei teorii existente) născută dintr-o încercare
2. Generalizare inductivă 2. Soluţia propusă (o nouă teorie)
3. Ipoteza 3. Deducţia de propoziţii testabile
4. Tentativa de verificare 4. Tentativa de refutare (prin observaţie
şi experienţă, sau alte metode
5. Proba sau invalidarea 5. Alegere testată în favoarea uneia dintre teoriile în competiţie
6. Cunoaşterea
-
Teoria politică. Aplicaţie pentru o analiză multiparadigmatică
Cercetarea
în ştiinţa politică este legată în mod fundamental în zilele noastre de
un proces de interpenetrare a disciplinelor. În acest sens, avem teorii
ale ştiinţei politice care folosesc cercetarea şi metode de tip
istoric, alături de cercetarea şi metodele de tip sociologic, pentru a
da seamă de dinamica unui fenomen politic oarecare într-o perioadă de
timp. Evoluţia unui fenomen politic sau social în interiorul unui spaţiu
determinat, însă, devine relevantă doar
în momentul în care apare un al doilea, al treilea, etc. termen de
raport, ce constă dintr-un fenomen similar petrecut într-un alt spaţiu
social-politic. Ceea ce înseamnă, în ultimă instanţă, apelul necesar la
metoda comparativă. Anumite situaţii pot cere
ca în perspectiva comparativă asumată de cercetare a unui fenomen
politic prin apelul la tehnici şi metode ale istoriei, sociologiei, etc.
să fie nevoie de un alt procedeu de construcţie teoretică, aşa cum este
cazul ideal-tipului, de exemplu. Vom încerca
în continuare să dăm seamă de nevoia unei analize multiparadigmatice,
având ca exemplu de analiză fenomenul liberal românesc în secolul
trecut.
A. Selecţia şi construcţia cadrului teoretic general
Teoria
care reprezintă cadrul cel mai larg de plasare a liberalismului
românesc este cea a sistemului mondial modern, în formula elaborată de
Imm. Wallerstein, pe linia lui Fernand Braudel: organizarea modernităţii
în perspectiva schimburilor economice în Centru (spaţiul nord-atlantic), Semiperiferie (Europa centrală,
în anumite perioade istorice, ţări ale Americii Centrale şi de Sud,
pentru unii chiar Grecia începutului de secol XX) şi Periferie
(Europa de est şi de sud, Africa, spaţii ale Asiei). O astfel de
structurare este determinată de procese de schimb economic şi de nivele
de dezvoltare a tehnicilor de producţie economică. Relaţia dintre ţări
aparţinând celor trei sectoare ale economiei mondiale este una de
schimb, prin care Centrul câştigă în favoarea periferiei şi
semiperiferie prin rata înaltă a productivităţii.
Rata de schimb defavorabilă periferiei este dată de schimbul de produse
materie-primă ale acesteia, pe produse-marfă finită ale Centrului,
acesta din urmă fiind interesat în menţinerea ţărilor periferice în
ipostaza de furnizor de materie primă într-o piaţă internaţională care
să funcţioneze pe principiile schimbului libr, fără taxe vamale.
Un
astfel de model global de analiză, cu limitele sale cu tot, permite
cercetarea caracteristicilor fundamentale ale istoriei
politico-instituţionale şi doctrinare a liberalismului, ţările din
Centrul sistemului având particularităţii diferite de cele ale
periferiei, din care face parte şi spaţiul românesc. Selecţia acestui
model teoretic este utilă, în special, în analiza dinamicii doctrinei şi
politicilor liberale
la nivel economic. Plecând de la acest principiu, vom vedea că doctrina
şi politica liberale de tip economic vor avea evoluţii diferite în
Centru şi în Periferie, teoriile şi practivile economice dominante ale
Periferiei fiind cele ale neoliberalismului, în sensul intervenţionismului statal în protecţia pieţei naţionale prin taxe vamale la produsele străine.
B. Teorii politice referitoare la dinamica liberal-democraţiei
I. Una dintre teoriile politice consacrate referitoare la dinamica valorilor liberale
aparţine lui S.P.Huntington şi se referă la istoria ultimilor 200 de
ani, pe care o interpretăm în termenii unor “valuri ale democratizării”.
Începutul primului val al democratizării este identificat în lucrarea
lui S.P. Huntington The Third Wave (1991)
în prima jumătate a secolului trecut când, în 1832, avem de-a face cu
reformarea sistemului electoral britanic prin eliminarea “burgurilor
putrede”, cum ar spune N.Iorga, din harta electorală. Acest val de
democratizare are un “flux” continuu care ţine până la începutul primul război mondial, după care urmează “refluxul” către sisteme politice de tip autoritar sau totalitar.
Al
doilea val al democratizării începe în urma celui de-al doilea război
mondial cu eliberarea coloniilor şi are un flux mai scurt, până în anii
şaizeci, când refluxul sistemelor politice ale Americii Centrale şi de
Sud domină peisajul istoriei politice mondiale.
Valul
al treilea al democratizării începe cu căderea regimurilor politice de
tip autoritar din Peninsula Iberică, dispariţia lui Salazar în
Portugalia (1974) şi a lui Franco în Spania (1975) putând fi luate ca
puncte de reper teoretic pentru o epocă a democratizării care cunoaşte
mai multe unde. Ultima dintre acestea este dată de democratizarea
societăţilor comuniste din estul şi centrul Europei după căderea regimurilor totalitare între 1989-1991.
II.
Teoria lui S.P.Huntington este întărită de teoria unui alt politolog
american care ne ajută în formulările conceptuale printr-unul dintre
termenii fundamentali ai operei sale: poliarhia. Este vorba despre
R.A.Dahl şi lucrarea sa Democracy and Its Critics
(1989), care urmăreşte dinamica democraţiilor europene în secolul
trecut, fenomenul de extindere al poliarhiilor dând seamă despre acelaşi
proces de democratizare ce se opreşte în cele mai multe cazuri la
“poliarhii masculine” (democraţii în care cel puţin populaţia matură
bărbătească are drept de vot). Care este rolul celor trei teorii
selectate în studiul liberalismului românesc?
Teoria
centru-periferie ne ajută să explicăm de ce evoluţia liberalismului
românesc s-a făcut dinspre liberalismul clasic către neoliberalismul
intervenţionist şi protecţionist.
Teoriile
valurilor democratizării şi ale extinderii regimurilor poliarhice dau
seamă de un proces de modernizare politico-instituţională care capătă o
semnificaţie aparte pentru analiza pe care o propunem: posibilitatea
comparaţiei la nivel empiric a structurilor politice de tip liberal.
Evoluţia
liberală a României celei de-a doua părţi a secolului trecut se înscrie
în acest proces european de modernizare, ale cărui caracteristici vor
fi analizate prin identificarea de etape şi dimensiuni specifice ale
dinamicii ideii de libertate la cele trei nivele ale sale –
instituţional, politică guvernamentală şi doctrinar-ideologic.
Cele două teorii amintite oferă deci termenul şi cadrul în care se pot
face comparaţii, această din urmă metodă fiind una întemeiatoare pentru
aplicaţia de faţă.
Concluzii:
-
O analiză pur istorică a secolului de liberalism românesc nu ar fi putut da seamă decât parţial de specificul acestuia. O istorie comparată, combinată cu elemente de sociologie politică şi teorie politică ne oferă posibilitatea unei analize comparative în cadre teoretice care ne dau accesul la reguli şi regularităţi de evoluţie ale ideii liberale în cele trei spaţii diferite: Centrul nord-atlantic, Semiperiferia, Periferia.
2.
Observăm că analiza liberalismului românesc românesc în secolul al
XIX-lea combină nu doar metode diferite şi tehnici diferite de analiză
şi cercetare. Apelul la istoria politică şi la comparaţiile istorice ale
mersului ideii liberale în spaţii geo-politice diferite este un exemplu
de analiză multidisciplinară. În acest fel, istoria socială, istoria
politică, ştiinţa politică şi filosofia politică participă cu
modelele lor specifice la analiza unuia şi aceluiaşi fenomen:
liberalismul românesc şi specificul mişcării ideii liberale în spaţiul
românesc – spaţiu al Periferiei sistemului mondial modern.
1. Jean Leca, La theorie politique, în Grawitz şi Leca, op.cit., pp. 47-48
2. idem, p. 70; J.Leca face o incursiune în sesnuile existente în tradiţai franceză de după 1945 în filosofia politică franceză
3. idem, pp. 76-77
4. Norberto Bobbio, Considerazioni sulla filosofia politica, Rivista italiana di Scienza politica, I, 1971, pp. 367-379
5. Giovani Sartori, Philosophy, Theory and Science of Politics, Political Theory, II-2, pp. 133-162
6.
cele două modele, ca şi modelul pe linia Bobbio-Sartori sunt prezentate
de J.Leca în deschiderea unei probleme de discuţie asupra metodologiei
ştiinţei politice şi a posibilităţilor de contestare a rezultatelor
cercetării din cauza specificităţii obiectului de analizat, op.cit., pp.
93-159
NOTE
1. Samuel P.Huntington, The Third Wave, University of Oklahoma Press, Oklahoma, 1991
2. R.A.Dahl, Democracy and Its Critics, Yale University Press, Yale, 1989, pp. 220-221
3. idem, p. 2
4. idem, pp. 234-235
5. idem, p. 205; în continuare vom cita din acelaşi capitol care oferă informaţii centralizate despre dinamica poliarhiilor în secolul al XIX-lea şi în secolul XX, pp. 234-243.
6. David Goldblatt în David Potter, David Goldblatt, Margaret Kiloh, Paul Lewis, Democratization, Polity Press, Cambridge, 1997,
p. 46; autorul selectează pentru analiza de caz Marea Britanie, SUA,
Franţa, Germania, după care încearcă o interpretare din perspectivă
teoretică a patternurilor demodernizare-democratizare în lungul secol
XIX; vezi aplicarea diferitelor criterii şi discutarea comparativă a democratizării în spaţiul mai sus-menţionat, pp. 45-73
7. apud Charles Maier,
Democracy since the French Revolution, în Democracy. The unfinished
journey 508 BC to AD 1993, John Dunn (ed.), Oxford University Press,
Oxford, 1993, p. 126
-
Ştiinţa politică. Nevoia unei comunităţi internaţionale şi profesionalizarea
I.
Politica este privită de mulţi drept locul privilegiat al pasiunilor,
care dă sentimentul stăpânirii situaţiei şi acţiunilor. A progresat
studiul ştiinţei politice, ca ştiinţă ce se ocupă cu analiza acestui
domeniu, ne putem întreba împreună cu Madeleine Grawitz, atunci când
încearcă să lege studiile specialiştilor care au contribuit la Tratatul de sociolgie din 1985?
Dacă
este să răspundem la această întrebare, atunci trebuie să luăm în
calcul în mod necesar evoluţia ştiinţei politice, pe de o parte,
capacitatea politologilor de a stabili reguli şi norme epistemice
întemeiate pe autoritatea unei comunităţi, pe de altă parte.
Se
poate vorbi despre dezvoltarea ştiinţei politice doar în măsura în care
activitatea de cercetare a acestui domeniu a cunoscut simultan
fenomenele de profesionalizare, specializare, constituirea
cercetătorilor într-o comunitate şi universalitatea regulilor şi
normelor de recunoaştere epistemică.
Care este natura unei astfel de comunităţi ştiinţifice?
1.
Corpul profesional al politologilor nu trebuie să fie unul de selecţie
prin recrutare, el definindu-se prin studiile pe care lumea academică le
face: sociologi, istorici, antropologi şi jurişti. Este vorba despre un
corp profesional ce tinde să se autonomizeze în raport cu cel al
eseiştilor, reporterilor, memorialiştilor, doctrinarilor, prin
practicarea unor reguli ale cunoaşterii recunoscute internaţional. (1)
2.
Specializarea se referă la apariţia de sectoare de studiu şi de
cercetători care acţionează pe diverse discipline. Varianta americană a
specializării ştiinţei politice include: teoria politică, metodologia
politică, procese politice americane (partide, adunări, jurisdicţii
politice publice, federalismul);
a. studii comparative (în special, studiul schimbării şi al dezvoltării în sistemele politice);
b. comportamente micropolitice (vot, opinie publică, etc.);
-
politică internaţională (cf. Asociaţia Americană de Ştiinţă Politică)
E
adevărat, există o comunitate a cercetătorilor din zona politicului în
aproape fiecare ţară, care se reunesc în Asociaţia Internaţională de
Ştiinţă Politică. E la fel de adevărat, că există abordări diferite ale
clasificărilor şi tipologiilor, în special, un caz concret
fiind cel reprezentat de Asociaţia Americană de Ştiinţă Politică, ce
stabilea în 1983 domeniile ştiinţei politice, pe când în Europa, UNESCO
edita un volum despre ştiinţa politică contemporană în care, în partea
referitoare la <Studii speciale> distingea ca domenii de specializare:
a. instituţiile politice (care includeau şi administraţia);
b. partide, grupuri şi opinia publică;
c. relaţii internaţionale. (2)
3.
Cercetarea devine mai degrabă colectivă, “marile opere” nemaifiind
posibile. Un Marx, un Weber sau un Tocqueville reprezintă astăzi opere
ale trecutului, specializarea nefăcând posibilă o cercetare
multidimensionată.
4.
universalizarea se referă la “cunoaşterea universală” creată prin
multiplicarea cercetătorilor în diferite spaţii culturale şi
geo-politice din întreaga lume, fiecare dintre ei făcând parte dintr-o
comunitate în mod implicit, prin instrumentele cunoaşterii (metodele) şi
prin identificarea aceloraşi fenomene de cercetat.
Ce
face ca cercetarea practicată în cadrul acestei comunităţi să devină
“ştiinţifică” şi ce ridică o disciplină la rangul de “ştiinţă”?
Reluând
o seamă dintre precizările făcute anterior, listăm în continuare
condiţiile de posibilitate ale cercetării ştiinţifice contemporane în
domeniul politicului, care fac trimitere la percepţia comunitară şi
autodefinirea cercetătorului în raport cu reguli ale unei adevărate
“bresle”:
1. existenţa unei denominaţii revendicată în comun;
2.
acordul asupra faptului că o serie de procese, fenomene, evenimente de
studiu sunt de resortul mai specific al disciplinei; asupra acestui
obiect de studiu, comunitatea de cercetători recunoaşte un
quasi-monopol, o prioritate, câteodată câteodată o anume co-proprietate;
3. existenţa de instituţii de învăţământ şi de cercetare cu activitate continuă şi privite ca legitime;
4. existenţa de suport propriu pentru difuzarea şi diseminarea rezultatelor cercetării (reviste, colocvii, manuale, etc.).
Ceea ce trebuie să reţinem, ne spune Pierre Favre în Histoire de la science politique
(1985) este faptul că “ştiinţa politică de astăzi nu este doar produsul
ştiinţei politice a trecutului, după cum ştiinţa politică a trecutului
nu a produs doar ştiinţa politică de astăzi. (3)
Ştiinţa
politică s-a constituit o dată cu identificarea exactă a obiectului de
studiu, care se pare că a fost stabilit de Hegel, în Principii de filosofie a dreptului
(1821). Hegel vine pe o tradiţie de cercetare care a trebui să separe
mai întâi domeniul social de cel religios şi să stabilească categoriile
de bază ale ştiinţei politice: staul la Machiaveli, suveranitatea la
Jean Bodin, drepturile naturale, contractul social, puterile statului la
Hobbes, Locke, Rousseauu şi Montesquieu. Hegel însă face pentru prima
dată o distincţie clară în 1821 între stat şi societatea civilă,
statul chiar definindu-se chiar dincolo de societatea civilă, pentru ca
filosoful german să poată opera cu cuplul universal-individual, spaţiul
politic fiind aici domeniu autonom şi primordial, în care Raţiunea se
poate aplica (forma supremă pe care o poate îmbrăca manifestarea
exterioară a Spiritului hegelian era monarhia prusacă).
De-a
lungul secolului al XIX-lea se va preciza din ce în ce mai mult
autonomia politicului ca domeniu de cercetare, ceea ce face posibilă
apariţia unei ştiinţe care să-şi identifice aici obiectul şi domeniul de
studiu. (4)
Dincolo
de autonomizarea la nivelul conştiinţei colective în epocă a unui
domeniu distinct şi cu trăsături specifice, procesul de raţionalizare
crescândă a statului şi de apariţie a aparatului administrativ
favorizează apariţia ştiinţei politice. La sfârşitul secolului trecut,
cercetarea care se ocupă de domeniul de studiu autonom se
istituţionalizează prin apariţia de şcoli, institute de învăţământ,
reviste de specialitate, etc. formându-se astfel comunitatea ştiinţifică ce-şi elaborează implicit reguli de cercetare. (5)
II.
Laicizarea şi democratizarea politicii face într-o mare măsură posibilă
apariţia ştiinţei politice, devenind acum operaţională discuţia şi
argumentarea de tip teoretic. Este vorba despre un proces de
raţionalizare care şi-a găsit formele cele mai complexe, care cereau
cercetări şi analize în politică, administraţie, etc. (6)
1. Madeleine Grawitz,
Jean Leca, Traite de science poltique, vol. 1, La science politique,
science sociale. L’ordre politique, PUF, Paris, 1985, pp. XI-XII
2. idem, pp. XII-XIII
3. Pierre FAvre, Histoire de la science politique, în Grawitz şi Leca, op.cit. pp. 4-5
4. idem, pp. 10-11
5. în SUA apar studii de
specilaitate, care sunt generate de probleme real, cum este <The
Study of Administration> , Woodrow Wilson, 1889, rezultatul unui
program de cercetare; alte programe de cercetare apar în reviste de
speciliate precum Comparative Administrative Law (1893), Municipal Home
Rule (1895),
Politicss and Administration (1900). In Anglia socialiştii creează o
societate de reflecţie – Fabian Society, iar guvernele şi partidele
politice se înconjoară din ce în ce mai mult de exper