vineri, 2 martie 2012

Psihologia celebritatii

Am fost fascinat, şi mai mult decat putin derutat, de psihologia celebritatii ani de zile.

De ce oamenii sunt atraşi de celebritati?

psihologia-celebritatiiDupa cina cu Pat Boone urmatoarea noapte mai multi patronii de restaurante s-au prezentat lui  Pat.  Când au ajuns acasă  sunt sigur ca au povestit  familiilor  şi vecinilor cu multa faima despre experienta lor. Ciudat este ca practic ei au ignorat-o pe frumoasa sa sotie Shirlei.

De ce alte persoane vor să devină celebritati? Am lucrat cu un autor odata care dorea ca  fotografia sa sa apara în fiecare anunţ pentru a-i creşte celebritatea. Era foarte  încântat ori de câte ori străini il recunosteau în aeroporturi. Nu-mi  puteam imagina de ce. Ce beneficii avea  în cazul în care străinii susoteau, “Uite, acolo merge aşa şi aşa …” .

Dar, recent, în timp ce studiam ştiinţa “networkului”  pentru a înţelege impactul lui in marketing, am realizat că se poate explica, de asemenea, psihologia celebritatii.

Reţele  -Networks
Sunt sigur că aţi auzit că fiecare dintre noi nu este mai departe de 6 pasi de oricine altcineva de pe planetă. Se numeşte fenomenul lumii mici. Se pare că nu numai acest lucru este adevărat – şi nu doar pentru Kevin Bacon -, dar numărul real este ceva mai mică de şase. Structura şi comportamentul reţelei face fenomenul lumi mici posibil.

Toate  reţelele conţin noduri, link-uri, cât şi grupări. Într-o reţea socială, fiecare persoană este un nod şi fiecare relaţie este un link. Clusterele sunt formate din grupuri de oameni care se cunosc reciproc. De ani oamenii au fost de acord ca relatiile sociale au  urmat o distribuţie “normală”. O distribuţie normală arată ca  curba clopotului în cazul în care marea majoritatea oamenilor au aproximativ acelaşi număr de persoane de contact în timp ce minoritatea au puţin mai multe sau mai puţine cunostinte.

Cu toate acestea, se dovedeşte că conexiunea social umana  urmează de fapt “legea de distributie a puterii” unde  o mică parte dintre noi suntem  foarte conectati şi restul dintre noi au relativ puţine cunostinte. Este ca şi distribuţia bogăţiei în Statele Unite. Există o mână de super-bogatasi, cu miliarde de active, o clasă de mijloc modestă şi milioane care traiesc de la un salariu la altu. Cum indivizi bogaţi tind să atragă mai multă bogăţie, asa si persoanele cu multe cunostinte atrag mai multe noi cunostinte.  Amintiţi-vă, oamenii s-au prezentat lui Pat Boone la restaurant, dar nu si soţiei lui. Google a adoptat  acest principiu pentru a căuta poziţia dominantă din  motorul de cautare.  Aparitia in rezultate se face prioritizand site-urile cu cele mai multe link-uri.

Astfel se creeaza noduri ultra-conectate sau “huburi” extrem de importante pentru o retea; mai importante decat nodurile pedestre. Huburile ridica o retea. Integritatea unei retele depinde disproportional de contributiile lor. Atunci cand  o furtuna de zapada inchide un nod precum aeroportul din Chicago, de exemplu, poate disturba calatoriile din intreaga tara. In timp ce o furtuna care inchide aeroportul Gerald Ford R in Grand Rapids, Michigan are doar cateva repercursiuni in afara acestui nod. Si aceasta ma aduce înapoi la celebritati.
Straini cunoscuti

Celebritati sunt straini familiari. Noi recunoastem feţele lor. Ştim numele lor. Si ştim chiar un pic cu privire la carierele lor, viata amoroasa şi, în funcţie de reviste pe care le citim, cum arata in zilele in care le sta parul rau, dar nu-i ştim cu adevărat pe ei. Ceea ce ştim cu certitudine, insa, este ca si alte persoane  le recunoasc şi acest lucru face  ca celebrităţile sa para   foarte conectate. Ele nu sunt, neapărat, dar ele arata ca un hub. Şi hub-uri, amintiţi-vă, sunt disproporţionat de importante intr-o reţea.